onsdag 30 september 2009

Trädfällaren

Grannfrun klagar över att vår stora lönn på baksidan av huset lägger hela hennes trädgård i skugga hela sommaren. Vi bestämmer oss därför att anlita en proffsig trädfällare.
–Jag vet att de fäller träd längre ner på gatan, så jag kan fråga om de kan komma hit och räkna fram en offert, sa grannfrun.
–Ja, och så kan vi kolla annonser och ringa någon, så får vi se vilken som blir billigast, sa min fru.
Dagen efter meddelade grannfrun att trädfällaren längre bort på gatan hade varit hos henne och tittat. Jobbet skulle gå på runt 5.000 kronor.
–Då får vi se vad "vår" gubbe kostar, sa jag. Det fanns flera stycken annonser att välja mellan! Vi ringde en som verkar vettig och han kommer hit om ett par timmar.
Tre timmar senare ringde det på dörren. Det var trädfällaren.
Han var trevlig, log och bröt lite på något utländskt språk.
–Trädet finns på baksidan, sa jag. Vi får gå runt och titta!
När vi kommer till baksidan, ser han trädet.
–Oj, det var stort, sa han. Det är en lönn. Det är den andra lönnen jag får förfrågan på idag!
–Jaha, sa jag. Som det kan slumpa sig!
Han tittar och kisar mot solen. Sen vill han se trädet ur ett annat perspektiv, går förbi det och kommer då fram till en punkt där en vit mur tar slut och han får fri insyn in på grannens tomt.
Jag ser hur han stirrar och hur det växer upp ett stort frågetecken ovanför hans huvud.
Han ser på mig och tittar in på granntomten igen.
–Men... men det är ju samma lönn! sa han. Det är ju den jag räknade på i morse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar