torsdag 3 september 2009

Vad gör man med sin skivsamling?

Det sägs att CD-epoken är slut. Nu ska man tydligen lyssna på nätet.
Men vi som är skivsamlare, då?
Tror någon att vi nöjer oss med att tanka ner låtar via datorn?
Vi, som är skivsamlare, har ju kvar alla våra vinylplattor. Tanken att
vi skulle göra oss av med dem när CD-skivan kom, den är absurd.
Och vi som samlar på plattor kommer aldrig att överge CD-plattorna
heller.
Men problemet är var man ska ha sin samling. Jag har inga hyllor
kvar att placera allt nytt som fortfarande kommer inom de genrer jag
håller mig: pop, rock, blues, soul, jazz och country.
Jag har provat olika system att placera plattorna, så att jag ska ha
en chans att hitta det jag söker.
Läget f. n. ser ut så här:
VINYL delas in i kategorierna 50-tals rock, modern rock, country,
pop, svensk pop, jazz och samlingsplattor.
Detta funkar rätt bra. Inom varje kategori gäller bokstavsordning
med antingen artistens efternamn eller bandets namn som sökord.
CD delas in i A-laget (ofta spelade plattor i kategorierna pop och
modern rock), B-laget (samma indelning men plattor som inte spelas
lika ofta), Jazz, Country, Svensk pop och rock, Samlingsplattor,
Austin (plattor inspelade där eller med musiker baserade där) och
så har några artister fått sina egna avdelningar: Willie Nelson, Doug
Sahm, Jerry Lee Lewis och några till.
Problemet nu är att det inte finns mer plats i de hyllor och skåp som
jag har använt för skivsamlingen. Just nu ligger det osorterade CD-
skivor i högar och jag vet inte var jag ska placera dem.
Jag har förresten ett par avdelningar till: Skånsk musik och Frank
Sinatra.
Men, som sagt, nu börjar det bli kärvt.
Säg bara inte att jag ska börja ladda ner musik från nätet.
Där går gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar