torsdag 10 september 2009

Min enda SM-merit

För många år sedan, då det ännu var lite småtjusigt att röka,
deltog jag i min hittills enda SM-tävling.
Jag låg i lumpen på en väderstation inom flygvapnet. Där fanns
en militär meteorolog som rökte pipa, en civil meteorologassistent
som rökte pipa och så fanns där ett antal värnpliktiga som gjorde
jobbet, d v s kollade vädret, skrev ner kodade obsar, ritade väder-
kartor, kokade kaffe och tjänstgjorde dygnet runt.
Det var då jag började röka pipa.
Efter några veckor nämnde meteorologassistenten att han hade
läst om SM i piprökning.
–Man ska hålla fyr så länge som möjligt med två gram tobak i
pipan, sa han. Förra årets mästare klarade 63 minuter.
När jag hade nattpass nästa gång kollade jag hur länge jag kunde
hålla fyr i min pipa. Jösses! Två gram tobak glödde i 66 minuter!
Jag var ju svensk mästare!
Nä, inte än. Men nu tog jag reda på alla fakta och skickade in
mina uppgifter till Svenska Tobaksmonopolet, som bl a tillverkade
Greve Hamiltons blandning – d v s den tobaken man skulle ha
när man tävlade.
Jag blev godtagen för deltagandet, intervjuad av Hallandsposten,
fick biljetter för tågresa t/r Stockholm, hotellrum på Continental
och presenter i form av tobak, pipor och VIP-biljett till fest efter
tävlingen. Tävlingen hölls i Stockholms stadshus, stora salen
där det brukar hållas Nobelmiddagar.
100 piprökare fick två gram tobak var, två tändstickor och sen var
det bara att vänta på startern. Vi satt uppradade i två led framför
en stor publik, TV-kameror och kontrollanter. Så släcktes ljuset
och en röst hördes utropa "Klara, färdiga, FYYYR" och etthundra
tändstickor tändes. Sen tändes ljuset och kontrollanterna tittade
till oss, så att allting gick rätt till.
TV hade inslag i kvällens nyhetsprogram. Jag tror att jag skymtade
till när kameran svepte förbi.
Efteråt var det VIP-bankett på nåt som hette Högvakten ute på
Skansen. SM i piprökning var en flott tillställning.
Hur det gick?
Ja, inte så bra som på träning, Jag började prata väder med den
kontrollant som hade hand om mig och nio andra. Jag försökte
förklara skillnaden mellan Altocumulus, Cirrustratus och andra
moln, så jag glömde pipan.
Den slocknade efter 43 minuter och jag kom på 62 plats i min
hittills enda SM-tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar