För oss som vill gå ut på stan och lyssna på musik, finns det nog ingen bättre plats att bo på i Sverige än i Malmö. Malmös utbud saknar t o m motstycke i hela Norden enligt folk i branschen.
"Malmö har en potential att utvecklas till en internationellt sett intressant musikstad", sägs det i en undersökning.
Och Malmö har både musiktempel som KB, Debaser och Babel och flera mindre ställen runt om i stan, som ofta lockar med bra band, kända namn och t o m turnerande stjärnor från andra sidan Atlanten. Så man måste ständigt kolla vad som händer på t ex Victoriateatern, Palladium eller lilla Blå båten. Det finns också pubar i Malmö som lockar med levande musik varje vecka, t ex Fagans, Paddys och Pickwick och det finns andra som har musik bara ibland, som t ex Cutty Sark. Det finns också småkrogar som Bakfickan och Bodoni. Det finns Estrad och Bakersfield och ännu fler.
Men vad Malmö också har, det är artister.
Gillar man rotmusik, d v s rock, blues, country, jazz, folk och annat som är fundament i dagens populärmusik, finns i Malmö både nationella storheter som Mikael Wiehe och Nisse Hellberg och en rad lokala tungviktare som Ulf »Masken« Andersson, Steve Grahn, Sir Jay & His Blue Orchestra och Buckaroos, om vi ska hålla oss till dem som har varit med länge.
Och här finns framför allt också framtiden. Lotta Wenglén, Pontus Snibb, Mats Nilsson och Svante Sjöblom har en stor publik i Malmö och de har allt som behövs för att bli stora namn också i resten av Sverige. Ovanpå allt detta finns Richard Lindgren och Andi Almqvist, som med sina senaste album har visat att de håller världsklass.
Alla är de viktiga i jobbet att göra Malmö till en »internationellt sett intressant musikstad«, vilket stan alltså har potential till.
Men hur ska detta bli verklighet?
Ja, varför inte titta på hur Austin, TX, gjorde den 29/8 1991, då man lanserade sig som »Live Music Capital of the World«? Denna stolta slogan antog man sedan det hade konstaterats att man hade fler musikställen per capita än Nashville, Memphis, Los Angeles, Las Vegas och New York. Den gäller än och den används aktivt i all marknadsföring av stan. Alla som landar på Austin-Bergstrom International Airport märker det – man möts av levande musik redan på flygplatsen. Man driver sin tes via TV-program med Austinmusik och man marknadsför sin årliga musikfestival över hela världen, så att till och med skåningar åker dit.
Med rätt marknadsföring kan Malmö etableras som »Sveriges musikhuvudstad« (eller varför inte Skandinaviens?). Förutsättningarna finns. Det gäller bara att kommunen tar tag i saken tillsammans med de profiler som verkar inom musiklivet och att alla inblandade begriper att levande musik i olika former drar till sig besökare från både när och fjärran.
Musiklivet i Malmö kan bli en turistattraktion med rätt marknadsföring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar