lördag 27 februari 2010

Ska man tävla i musik?

Ikväll är det någon slags delfinal eller vad det kallas i den stora, gigantiska Melodifestivalen, som pågår vecka ut och vecka in på TV varje år.
Jag har ägnat de tidigare programmen ett halvt öra och löst korsord under tiden de har pågått. Men jag har inte hört en enda låt som jag skulle vilja höra igen.
Skräp, det mesta. Finns det verkligen inga bättre låtar att tävla med?
Om man nu ska tävla i musik. Ska man det?
En bra låt är en bra låt. Den fastnar i skallen, klibbar sig kvar och följer med dem som gillar den några dagar, veckor eller år.
Men det är ju olika för olika lyssnare. Vi gillar inte samma låtar, men vissa låtar har kraften att bli omtyckta av fler lyssnare än andra.
Och därför röstar man i Melodifestivalen. För att få fram en låt som får fler röster än alla de andra. Men är den i och med detta "bäst"?
Nä, ingen låt är bäst. Men en av låtarna får flest röster.
Den får det kanske av andra skäl än att låten är bra.
Många röstar säkert på artisten istället för låten.
En gullig charmör med glittrande ögon får säkert en massa småtjejer att ringa och rösta på sin idol, oavsett vad det är för låt han sjunger.
En grupp blonda långhåriga tjejer får förmodligen också en massa röster för att de är så söta och trevliga att man struntar i låten.

Till slut, efter flera veckor, har man röstat fram den låt som ska tävla i den stora internationella finalen. I denna final röstar man framför allt på sina grannländer och till slut vinner en låt som är bortglömd veckan senare i alla andra länder än i landet den kom ifrån.
Eller är det bara jag som inte har en aning om vilken låt som vann i fjol?
Jag vet med bestämdhet att Abba vann ett år och att ett par danska gubbar tog hem segern ett annat år. Sen undrar jag om inte Norge vann med en fiolspelande fjant någon gång, kanske rent av förra året? Och har inte Finland också vunnit någon gång?
Grannländer, alltså. Men om Tyskland, England, Spanien eller Italien har vunnit, det minns jag inte. Jo, "Volare" heter en gammal vinnarlåt från Italien. Eller så kom den tvåa och blev ändå den låt som fastnade i flest skallar.

Ska man tävla i musik?
Nä, det är lika dumt som att tävla i idrott.
Man kan väl ha kul med musik utan att tävla?
Och det finns ju dom som tycker det är kul att åka skidor utan krav på att man ska komma först i mål.
Men själv har jag varit med i SM i piprökning en gång i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar