fredag 19 februari 2010

Skivsamlingen

En gång i tiden ägde jag en EP med Rock-Ragge och en singel med Elvis Presley.
Detta var starten på min skivsamling.
Och det var längesedan. Så samlingen har vuxit oavbrutet under en ofattbar lång tid, där regeringar har fallit, krig har börjat och slutat, modet ständigt har växlat, media har revolutionerats, skrivmaskiner syns ej längre, alla har börjat träna på gym, städer har sanerats och i stort sett allt har förändrats sedan jag köpte den där EP:n med Rock-Ragge.
Skivsamlingen går nu inte längre att överblicka och jag tror att jag har tagit upp det här ämnet förut. Ingen orkar kanske höra på mina problem med skivsorterandet?
Men vad jag ville komma fram till, det är att idag när alla säger att CD-skivan nu kommer att försvinna och skivbutikerna kommer att byggas om till caféer, då väller det in massor av nya CD-skivor till min samling.
Jag har knappt varit inne på Spotify eller vad det heter.
Jag hinner inte ens lyssna på alla nya CD-skivor som kommer i posten från snälla skivbolagsdirektörer eller redaktörer, som vill att jag ska skriva om deras produkter på rootsy.nu där jag recenserar och skriver om musik under min gamla pseodonym Rune Häger.
Faktum är att jag aldrig förr har fått så många nya CD-skivor som just nu. Det kommer nya hela tiden. Och det är skivor med okända band och artister, som spelar in på småbolag runt om i världen. Massor av allt detta är bra, en del är skräp. Men det är på CD-formatet det kommer, nä, det väller in! Jag hinner inte lyssna på allt.
Hur ska man nu tolka detta?
Ja, det kanske är CD-skivans dödsryckningar?
Eller är det CD-skivan som håller på att få en ny roll, en roll där storbolagen minskar i betydelse och där det istället växer fram en undervegetation med nya artister, som aldrig skulle få en chans hos storbolagen? Kan det rent av vara som så att en massa okända artister får större uppmärksamhet för att de syns bättre än förut när trängseln blir mindre där det trots allt kommer att säljas CD-skivor?
Jag vet inte. Och jag vet inte var jag ska sortera in alla dessa plattor i min skivsamling. Den bara fortsätter att växa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar