torsdag 29 april 2010

Repriser.

Är TV4 Komedi den bästa TV-kanalen?
Det är i alla fall här chansen är störst att man kan hitta något lättsmält och underhållande att titta på. Här visas massor av gamla serier som lockar fram skratt, trots att man har sett inslagen förut, bl a Taxi, Skål, Roseanne, danska Klovn och framför allt M.A.S.H. Dessutom visar kanalen David Letterman varje vardagskväll med en veckas fördröjning.
Och det fina i kråksången är att TV4 Komedi rullar på helt utan avbrott för reklam. Ja, man har inte produktreklam ens mellan programmen! Jag har lite svårt att förstå hur det kan komma sig att TV4, som ju är ett kommersiellt företag, kan visa så många bra program utan att perforera dem med reklaminslag?! Men det är bara att tacka och ta emot.
TV4 har en annan kanal där det också visas gamla fina serier. Men här, på TV4 Plus som den heter, splittrar man programmen med reklam. Här visas M.A.S.H. från senare tid än på TV4 Komedi och andra gamla klassiker som Glamour och ´Emliga armén, men också en massa skräp.
Själv kan jag inte få nog av Seinfeld. Varje gång jag ser ett avsnitt som jag har sett 20 gånger förut, upptäcker jag nya detaljer. Det är TV8 och TV6 som lockar med Seinfeld flera gånger i veckan.
Sexan kör också Våra värsta år, Skål och Miami vice.
Klassiska TV-serier hittar man också på TV4 Guld, där det visas Hill Street Blues, Lagens änglar, Baywatch och Arkiv X om det är något som passar?
De stora kanalerna har inte så mycket att visa av gamla klassiska serier. Vänner på Kanal 5 är väl det enda undantaget som håller klassen.
Men vilka av dagens nya serier kommer att vara kul att se igen om 10-15 år? Vilka av dagens serier håller Seinfeld- och M.A.S.H.-klass?
Jag kan inte komma på en enda.

Förresten: gillar man Jay Leno bättre än Letterman (vilket jag i så fall inte begriper), så finns han på Kanal 9. Här kan man också knappa in Cosby, Pantertanter och Frasier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar