tisdag 20 april 2010

Min fotbollskarriär, del 2.

Här kan du se hur det gick i karriären efter Timmermansgatans FF, BK Start och Stendahls FF. Nu fortsätter bollen att rulla i Malmö.

4. BLANKINGS BK (Malmö, korplag)
Ny reklambyrå, nytt lag. Vi spelade på grusplaner med kritade linjer och nät i målen. Matchtiden var 07:00 fredagar här också.
Och nu tvingades jag vara barnpassare samtidigt. Ettåringen satt i sin vagn bredvid planen, eftersom dagmamman inte började förrän 08:00.
Satte en frispark i krysset i första matchen. Fick applåder t o m av motståndarna.
I laget fanns en originalare som hade varit med och bildat Valby BK, ett stadsdelslag i Malmö som höll till i division VI. Efter frisparken började han fråga mig om jag var intresserad av att träna med Valby och vid behov kanske hoppa in i B-laget.
Tänkte att korpfotboll är nog inte bra i längden. En motståndare bröt benet mitt i en match, fick åka iväg i ambulans och gå med gips hela sommaren.
Så jag började träna med Valby istället.

5. VALBY BK (Malmö)
Jag fick träna med A-laget och spela i B-laget. Och här fanns en kvalificerad tränare: ung, energisk, stentuff och banktjänsteman med MFF-ordföranden Cavalli-Björkman som chef.
Träning och hemmamatcher försigick på kritad grusplan centralt i stan. Vi fick springa runt planen varv efter varv.
Jag spelade med glasögon. Linser hade bara filmstjärnor.
Det var värst när det regnade. Det var som att springa inne i en duschkabin med vattrat glas. Jag uppfattade bara då och då var bollen befann sig.
Under en regnmatch blev jag fälld och föll framstupa med ansiktet spikrakt ner i lervälling. När jag reste mig upp insåg jag omedelbart att jag hade blivit blind på båda ögonen.
Jag såg ingenting. Bara mörker.
Med armarna sträckta rakt fram i luften, försökte jag hitta något att hålla mig i, vad det nu skulle vara långt ute på en fotbollsplan. Jag hann tänka mycket under några sekunder.
–Hur mycket kostar en sån där ledarhund?
–Var köper man en vit käpp?
–Hur ska jag få hem bilen?
En lagkompis ryckte mig i armen och sa "Torka brillorna för fan!".
När jag tog av dem upptäckte jag ett centimetertjockt lager lera.

Läs den spännande fortsättningen i Del 3. Kommer inom kort på denna kanal.
Frågan är: Ska det bli A-lagsdebut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar