måndag 19 april 2010

Min fotbollskarriär, del 1.

Eftersom jag då och då uttalar mig i frågor som rör den allsvenska fotbollen, framför allt vad beträffar Halmstads BK, är det på sin plats att jag redovisar min bakgrund inom sporten. Tyvärr är denna CV så omfattande att jag tvingas dela upp informationen i ett antal mindre portioner. Här kommer alltså den första delen och när alla delarna har lagt sig tillrätta på bloggen, kommer säkert ingen ifrågasätta relevansen i mina uttalanden om att HBK är värda ännu ett allsvenskt guld i år, 2010.

1. TIMMERMANSGATANS FF (Halmstad, sjumannalag)
Hemmaplanen var Brunnsåkersskolans grusplan som saknade nät i målen, kritade linjer och publik. Laget bildades av grabbarna på Timmermansgatan och jag valde att bli målvakt för att slippa allt spring.
Vi köpte svarta tröjor hos Lambert Jepssons Sport vid Stora torg. Pengarna fick vi in via lottförsäljning i kvarteret. När lottköparna undrade vad de kunde vinna, svarade vi "kaffe". Damerna undrade efter en tid om det inte var dags för dragning i lotteriet. Vi påstod då att "morsan vann".
TFF spelade mest mot Älgarnas BK, som bl a bestod av estniska flyktingbarn. Några andra lag att spela mot fanns inte i närheten.
Vi blev dock utmanade av ett lag från Heagård på vischan utanför stan. De påstod att de hade gräsplan, så vi kunde inte motstå cykelturen på ca 1 mil norrut. När vi kom fram blev vi något besvikna, när det visade sig att vi måste börja med att jaga bort kor från planen. När matchen började ökade besvikelsen eftersom vi fick springa mellan komockor i högt gräs där bollen knappt kunde rulla. Vi slog i alla fall bönderna med 2–0 och jag gjorde en fantomräddning i vänstra krysset.
Förstod då att TFF var för smått för mig.

2. BK START (Halmstad)
Jag hittade ett riktigt lag som hette BK Start borta på stans östra sida. Tyckte det lät logiskt att börja i ett lag med det namnet. Hamnade i pojklaget, som hade en riktig tränare, en äldre man i 35-årsåldern. Han visade sin makt genom att blåsa i en visselpipa. Och han tvingade oss att springa runt hela planen i varv efter varv. Varför? Sen orkade man ju inte mer den dagen.
Jag placerades som vänsterytter istället för i målet. Det blev oerhört jobbigt. och resorna var tröttsamma, t ex när det var bortamatch i Snöstorp. Så det blev en kort sejour. Jag började dessutom att intressera mig för rock´n´roll och mopeder.
Tog en time-out som varade i tio år.

3. STENDAHLS FF (Göteborg, korplag)
Fick jobb på en stor reklambyrå i Göteborg och tillfrågades om jag ville vara med i firmans korplag. Jag sa OK, för jag visste inte att matcherna spelades klockn 07 varje fredag. Och de spelades på en grusplan mitt i stan. Här fanns inga kritade linjer och inget nät i målen. Våra motståndare hade gamla div II-spelare i sina lag. De tryckte lätt ner oss i gruset, så man fick skrubbsår och blåmärken varje fredag.
Jag spelade på obestämd plats i laget, låt oss kalla det mittfältet. Jag hade ett stolpskott första säsongen. Hoppade av i den andra och flyttade till Malmö.

Läs den spännande fortsättningen inom kort! Del 2 kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar