söndag 7 mars 2010

Spöket i källaren

När jag skriver detta har värmepumpen gått som den ska i en timme.
Men i natt stannade den igen.
Jag vaknade av att jag frös. Det var vinternatt ute, stjärnklart och iskallt för att vara i Malmö. Säkert fem-sex minus.
Tog mig huttrande ner i källaren och så en ilsket lysande röd lampa signalera att nu var det stopp i maskineriet. För bara några veckor sedan var det samma sak, jag har inte ens betalat fakturan ännu.
Det gick inte att få igång den. Knepen som Börje har lärt mig funkade inte. Det sa KNAK (kan man inte döpa en krog till det, förresten?) och så blev det inte mer, när jag vred på startknappen. Den röda lampan tändes igen.
Det var inget annat att göra än att plocka fram filtarna och somna om.
Börje, det är han som har firman som har installerat pumpen. Det är en hyvens man.
Jag väntade med att ringa honom till klockan var halv nio. Det är ju söndag idag.
Han svarade med sin röst inspelad och räknade upp sina öppettider. Söndagar nämndes inte. Men jag läste in mitt telefonnummer i hans svarare och lade på luren.
Tre minuter senare ringde han. Det är en hyvens man.
–Har du tryckt på den blåa knappen som sitter i mittraden på dosan som är märkt med "EL", sa han. Ungefär så, sa han.
–Här finns blåa knappar lite varstans, sa jag med huvudet inne i ett skåp fullt av obegripliga sladdar och små dosor och knappar och räkneverk och reläer och varningslampor och strömbrytare.
–Jamen, du ser tre rader med olika dosor, eller hur? Vilka av dessa har du tryckt in den blåa knappen på? frågade han.
–Allihop, svarade jag. Och de röda knapparna också.
–Jaha, sa han. Knäppte det till när du tryckte in någon?
–Det gjorde det säkert, sa jag. Men jag vet inte vilken det var.
–Tryck då på den blåa knappen på dosan i mittraden, dosan längst till höger.
Jag tror att jag tryckte på den knapp han pratade om. Och jag tyckte att det klickade.
–Jag hörde ett klick, sa Börje i telefonen. Stäng nu dörren och vrid på "MANÖVER", från nollan till ettan!
Jag gjorde som han sa och det började brumma i maskineriet. Den röda lampan hade slocknat.
–Nu dröjer det fem minuter tills pumpen går igång, sa Börje. Så jag tackade för samtalet, väntade fem minuter, pumpen gick igång och allting fungerade. I en minut. Sen tystnade apparaten och den röda lampan lyste lika skarpt som tidigare.
Det var bara att ringa Börje igen.
–Den stannade, sa jag. Det lyser rött.
–Tryck nu på den blåa knappen som du gjorde tidigare och hör om det klickar!
Jag tryckte, det klickade och Börje sa att nu skulle jag vrida tillbaka "MANÖVER" till nollan, sedan starta "RESERVVÄRME" genom att vrida på knappen till höger om "MANÖVER" och därefter vrida "MANÖVER" till ettan. Jag gjorde som han sa.
Maskineriet satte igång igen. Den röda alarmlampan var släckt.
–Nu tar det fem minuter innan pumpen går igång, sa Börje. Jag kände igen repliken.
–Varför tar det fem minuter? undrade jag.
–Jomen, den behöver jobba för att komma igång. Men reservvärmen hjälper till!
–Varför stannar den alltid på natten? frågade jag.
–Det vet du väl, sa Börje. Det är alltid på nätterna det spökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar