söndag 21 mars 2010

Boxbekymmer

Nu ska jag tipsa om ett rött vin som smakar förträffligt och håller sig i en någorlunda överkomlig prisklass.
Vinet heter South Atlantic, kommer från Sydafrika och produceras av Shiraz- och Cabernet Sauvignon-druvor. Jag vet inte vad vinexperter säger om denna dryck, men även om jag hade vetat vad de säger, så hade jag inte begripit det. De använder ju begrepp som inte har ett skvatt med vin att göra. Jordig smak. Vad är det? Jag har aldrig smakat jord. De jämför med vad som helst, tycks det. Nåja, South Atlantic smakar enligt mitt sätt att se det som ett ovanligt gott rött vin och säljs i en box för under 170 spänn. Det smakar precis som jag tänker mig att ett överkomligt rött vin ska smaka.
Annars brukar jag gilla viner från Kalifornien. De röda vinerna därifrån smakar verkligen rött vin och ingenting annat, som lakrits, vaniljstång eller vad nu experterna brukar dra till med. Prova Turning Leaf, så förstår du vad jag menar!

Men problemet med dessa boxar, det är kranen.
Det finns några olika typer av boxkranar, men ingen som är lätt att få på plats och ingen som fungerar till sista droppen.

South Atlantic har den absolut sämsta krantypen som finns. När man har fått upp hålet i kartongen, måste man leta med fingrarna efter kranen som har gömt sig någonstans inne i boxen och absolut inte vill ut i dagsljuset. Fingrarna rotar omkring i plastpåsen och hittar till slut något som kan vara en del av kranen och dess upphängningsmekanism. Då ska de två fingrarna som trängs i hålet försöka peta ut kranen eller på något sätt dra ut den. Detta är ett svårt moment i alla vinboxar, i South Atlantic-boxen är det näst intill omöjligt. En gång petade jag med en vanlig bordskniv och då kan alla räkna ut vad som hände.
Till slut lyckas man få ut en bit av kranpartiet och då gäller det att vrida det rätt, så att vinet kan rinna ut med strålen nertill. Och så gäller det att få fast kranpartiet i kartongen, så att det sitter stadigt och så att öppningsflikarna kan vikas tillbaka och hålla fast kranen. Detta går inte på en South Atlantic-box. Kranen sitter och dinglar, flikarna som ska hålla fast den ser ut att ha druckit för mycket och pekar åt olika håll och när man ska vrida på kranen så känns det som om den sitter löst och kommer att ramla av.

Ja, det är ett bekymmer. Men när man smakar vinet är man beredd att köpa det nästa gång också. Skål!

2 kommentarer:

  1. Jojo, vem har rekommenderat det vinet??
    Så är det också så att när man drar i kranen för att få den på rätt köl, så kan hela alltet åka ut med ett plopp! Då kan man också räkna ut vad som händer!

    SvaraRadera
  2. Finns det på flaska?

    SvaraRadera