tisdag 9 mars 2010

Rapport om värmepumpen

Det mesta i skallen just nu cirkulerar kring den obegripliga värmepumpen.
Dess uppgift är att hålla huset varmt och beboeligt.
Men så snart kylan sätter in sina värsta attacker, runt midnatt, orkar inte pumpen vara med. Den tror att den ska kunna ta ledigt.
Men nu har jag lärt mig av Börje, experten som en gång i tiden installerade pumpen, att jag ska trycka på ett par blåa knappar i kabelskåpet på väggen ovanför själva apparaten, och sen vrida på strömbrytaren som det står MANÖVER på, istället för t ex PÅ eller ON, och då ska den röda alarmlampan slockna och pumpen så småningom börja jobba igen, efter en djup suck och en lätt hostattack.
Så vid midnatt, efter MASH på TV4+, går jag ner i källaren och konstaterar att den röda lampan som inte ska lysa lyser och att apparaten har stannat. Det är detta som Börje kallar Spöket. Jag trycker på två blåa knappar och sätter sen strömbrytaren på MANÖVER och väntar och ser. Efter fem minuter brakar det igång, temperaturen börjar stiga och jag går och lägger mig.
Men vid 4-tiden kommer Spöket tillbaka. Jag vaknar av att det känns lite kyligt, mina digitala termometrar utspridda på strategiska platser, visar att temperaturen ligger runt 18 grader. Då fryser jag.
Jag går ner i källaren, ser den röda lampan lysa, öppnar skåpet och trycker nu bara in en enda blå knapp. Då slocknar den röda alarmlampan och apparaten förbereder sig på att gå igång. Jag går och lägger mig och vaknar strax efter sju. Då går pumpen som den ska, i alla fall i morse.
Jag ringer Börje och berättar den senaste spökhistorien.
–Det var bra att du bara använde en enda knapp, för då vet vi var vi ska hitta felet, sa han. Det är ett skydd för själva grundvattenpumpen som behöver bytas.
–Men varför är det bara på nätterna det krånglar? sa jag. Är det för att det är då det är som allra kallast?
–Ja, det kan man nog anta, sa Börje.
–Du ser... jag börjar bli expert på det här, sa jag. Han började skratta i luren.
–Ursäkta att jag skrattar, sa han.
Så kul var det väl inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar