tisdag 30 mars 2010

Så ska det låta

I fredags, var det väl?, såg jag en stund på Så ska det låta i SVT1.
En för mig okänd Måns ställde sig upp och sjöng gamla fina "If You Don´t Know Me By Now" och jag tänkte att det här måste vara en av de bästa ballader som har gjorts.
Och dagen efter letade jag upp den på nätet och fick se en fin version av Simply Red.
–Den här låten måste många andra gilla, tänkte jag och skrev några rader på rootsy.nu om mitt fynd. Rootsy är till för musikälskare, främst inom rock, blues, country och annan rotmusik. En del pop kan också gå an och soulpop a la Simply Red klarar nog de flesta rootsymedlemmarna av.
–Är inte detta en av de bästa balladerna som har gjorts? skrev jag. Och skriver man så, då dröjer det inte länge förrän det kommer massor av andra exempel på bra låtar, låtar som andra tycker är ännu bättre än "If You Don´t Know Me By Now".
Jag läste och kollade förslagen som kom in. Jodå, många var lika bra som "min" låt, men ingen var bättre.
Speciellt inte sedan jag hittade några versioner på nätet med originalgruppen, som gjorde låten till en hit första gången, långt innan Simply Red. Det var ju Harold Melvin & The Blue Notes som gjorde låten känd en gång i tiden. Och vilka liveversioner jag hittade med Blue Notes!
Så jag langade in mina upptäckter på rootsy-sidan och undrade om inte det här bevisade vilken ballad som är den allra bästa...
Där trodde jag allt att jag hade vunnit.
Men då kom det ett inlägg som för all framtid har fått min favoritlåt att dränkas i ett veritabelt asgarv. Nu kan jag inte höra den längre.
Det var en kis som skickade in några rader om att det finns en parodi på den här låten med David Brent – mannen som bl a har gett oss The Office.
Och det är den elakaste parodi på en låt som jag någonsin har sett. Han totalsaboterar varje ton, varje textrad, varje paus...
"If You Don´t Know Me By Now" kan aldrig hämta sig efter detta.
David Brent får mig att asgarva.
Och jag som tog den på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar