TV-såpan "Mad men" har körts igång igen på den sällsynta kanalen TV9 eller vad den heter.
Det är en sådan där välgjord amerikansk serie. Snyggt producerad, spännande intriger, trovärdiga skådespelare och flera olika trådar som håller intresset vid liv hela tiden.
Och så utspelas den i en ovanlig miljö och i en händelserik tid: reklambranschens kreativa 60-tal i New York.
Det var då den amerikanska reklambranschen upptäckte att man kunde åstadkomma mirakel med hjälp av intellektuellt nyskapande idéer som byggde på kreativa lösningar där konsumenten inte uppfattades som en lättlurad idiot. Fram till denna kreativa revolution var nästan all reklam fördummande, tramsig eller fånig. Men så kom en uppstickarbyrå i New York med reklam för sina uppdragsgivare, där man talade med konsumenterna på ett respektfullt sätt utan att vara tråkig. Tvärtom, reklamen var ofta full av humor och självironi. Biluthyrningsföretaget AVIS visade upp sig som företaget där man tvingades jobba för sina kunder mycket mer och bättre än branschledande Hertz – för AVIS var "only number 2" och var man bara tvåa måste man vara bättre i varje detalj om man ville hinna ikapp ettan. Så de gjorde kampanjer på temat "only number 2", där varje annons och TV-spot visade exempel på hur man jobbade för sina kunder och man avslutade varje annons med "We try harder", en mening som fastnade i det amerikanska medvetandet.
Byrån hette DDB, Doyle Dane Bernbach, och här gjordes också berömd reklam för Volkswagen, där man samtidigt som man på ett humoristiskt sätt hånade den fula lilla oamerikanska bilen lyckades få den amerikanska allmänheten att förstå fördelarna med att köra en liten bränslesnål och lättparkerad stadsbil. Man gjorde lika uppmärksammade kampanjer för varuhuset Ohrbach´s, för American Airlines, Chivas Regal, Clairol, semesterresmålet Jamaica och Polaroid-kameran (som tredubblade sin omsättning tack vare reklamen). DDB visade att en liten organisation med kreatörer som vågade sticka ut hakan, gav bättre, effektivare och mer lönsam reklam för kunderna än den reklam som producerades av de stora, tunga och omoderna byråerna.
Det är i den här tiden som "Mad men" utspelas. En del av dramatiken i branschen märks emellanåt när vi får titta in i byrålivet. Känner man till hur verkligheten såg ut och hur branschen förändrades genom avhopp från de stora jättarna och bildandet av mindre men mer kreativa byråer, så är serien intressant också som ett tidsdokument.
söndag 9 januari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar