söndag 23 januari 2011

Alltid samma problem.

Har ägnat helgen åt min musiksamling. Igen.
Problemet är att alla tänkbara hyllor och skåp är fulla. LP-facken har varit fulla sedan CD:n introducerades och här är ju fördelen att LP-facken behöver inte mer utrymme än vad de redan har, för jag tänker inte skaffa fler vinylplattor. Sak samma med kassettband. De behöver inte mer utrymme, de tillhör inte en produktgrupp somm växer.
Det är CD-skivorna som är så krävande.
Men, säger vän av ordning, CD-skivan för väl också en tynande tillvaro? Vi ser väl redan hur skivbutikerna säljer kaffe och bakelser för att locka in kunder och vi ser hur butikernas CD-hyllor blir mindre och mindre. Det behövs väl inte mer utrymme för CD?
Säger man så, så har man inte den rätta kollen. Man vet inget om musiklivet i detta avlånga land eller på vischan i USA. De stora bolagen skär ner på verksamheten, men det växer oavbrutet upp nya småbolag som spelar in musik med okända men riktigt bra band och artister. Vill man så kan man skaffa massor av nya CD-plattor varje vecka.
Några exempel (med skivbolagets namn inom parantes) på nya kanonbra plattor i min samling den senaste tiden, både svenska och utländska:

Maria Anderberg: Second hand blue (Diva Records)
Evan Westerlund: Still crazy (Rootsy)
Joe Cassady: The chymical Vegas wedding (Avenue A Records)
Bob Rea: Ragged Choir (Shiny Dime Records)
Sweet Emma & The Mood Swingers: Home sweet home (Do Records)
Kjell Gustavsson & The Rhythm´n´Blues Orchestra: The Boogie Boys (KG Music)
Miriams Well: Indians and clowns (Buckin Savior Recordings)
Tom Corbett: Tonight I Ride (Roundhole Records)
Tenderness: Hat check girl (Elixir Records)
Jenny Bohman: Live at Mosebacke (Rootsy)
The Britannicas (Kool Kat Music)

Listan blir tio gånger längre om jag tar med hela högen av nya CD-plattor som min samling har utökats med de senaste två månaderna.
Och då inser du problemet: var ska jag förvara dem, hur ska jag hitta den platta jag söker och vad ska jag ta mig till om ytterligare ett par månader?
Jag grubblar på detta problem dagligen.
Finns det någon annan samlare som har lösningen?

2 kommentarer:

  1. Sökte på dina 4:a första och alla plattor fanns på iTunes Store utom Joe Cassady: The chymical Vegas wedding (Avenue A Records) som bara fanns med andra titlar. Finns säker digitalt den med om man köper på annat ställe
    Kanske dags att skippa CD med?

    SvaraRadera
  2. Jamen... jag vill ju ha den lilla asken med alla fakta, bilder och låttexter...! Den fysiska kontakten!

    SvaraRadera