onsdag 26 januari 2011

Fastnat mellan pärmarna.

Plötsligt är jag knappt nåbar.
Jag låter allting ligga. Jag får ta hand om allt som inte är absolut akut senare.
Trodde inte att man kunde fastna så till den milda grad i litteraturen.
Men just nu läser jag om hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann från äldrehemmet strax innan han skulle firas. Lokalpressen var där, kommunalrådet skulle hålla tal och personal och alla boende på hemmet förväntade sig lite pompa och ståt.
Istället råkar 100-åringen ut för märkliga äventyr. Och Jonas Jonasson skriver med ett ovanligt driv, man flyter fram i texten och det är omöjligt att lägga boken ifrån sig. Man vill bara veta vad som händer härnäst och man struntar i teven, telefonsignaler eller att klockan går och man borde vara trött.
Samtidigt började läsa årets säkert tjockaste bok: Keith Richards memoarer. Och även om mycket måste vara påhittat, så är det roligt att läsa. Räknar man på fingrarna hur gammal Keith var under bombningarna av London i andra världskriget, så inser man att han inte kan ha något minne av detta. Och det finns annat som är kul men förmodligen inte har hänt mer än i mr Richards fantasi. Men roligt har man och länge varar boken för den omfattar mer än 300 sidor. Och jag är inte klar med den än på ett tag, för 100-åringen går inte att släppa och Keith får man ta i mindre doser, ett uttryck som han f ö säkert aldrig har föresvävat honom. Redan i första kapitlet får man veta var man bäst ska gömma knark om man blir stoppad av polis på en amerikansk landsväg långt ifrån storstädernas effektiva polisväsen.
Detta har jag alltså framför mig nu och därför har det varit lite trögt här på bloggen.
En bra bok och gärna ett glas rött inom räckhåll och man är fast.
Men jag har slutat köpa amerikanska vinboxar. Varför? Jo, även om vinet kan vara mycket gott och prisvärt, så förstörs glädjen över detta av att kranarna fungerar bara i undantagsfall. De sitter inte kvar på plats där de ska sitta, de ramlar in i boxen, de sprutar åt alla håll, de funkar helt enkelt inte mer än till 20-25%.
Och är man fast mellan pärmarna i en bra bok, vill man inte krångla med kranar på vinboxar. Inte jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar