fredag 13 augusti 2010

Vad gör man i London?

Blondinen vill ut och resa. Helst en gång i veckan.
Nu har vi en bokning till Cypern i slutet av sommaren. Men innan dess borde man ju kunna sticka iväg på en liten minitripp, menar hon.
-Vart då? undrar jag.
-Vart som helst, säger hon. Tallin! Där har vi aldrig varit.
-Men vad finns där att göra? undrar jag. Jag har bara hört att man kan promenera och titta på gamla hus.
-Men det kan vara mysigt, säger Blondinen.
-Jaha, säger jag.
-Men vi kan väl ta bilen och göra som vi gjorde förr, säger hon och menar de resor vi gjorde kors och tvärs i Europa när bensinen kostade under två kronor litern.
Vi körde runt i BeNeLux, delar av Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike, Italirn och ända ner till Barcelona. En gång körde vi åt andra hållet och gjorde vår berömda tur "Sverige runt på åtta dagar".
-Det kostar skjortan, sa jag. På den tiden vi for omkring sådär, var soppan nästan gratis. Nu kostar det en tusenlapp redan första dagen, om man ska ner en bit i Europa!
-Ja, nu är det ju flygbiljetter som nästan är gratis. Titta här, säger hon och visar en annons i dagens tidning, där en flygresa t/r till Montpellier går på 995 kronor.
-Där har vi varit, säger jag. Det var en kul stad. Såg ut som om den var byggd för att användas i en Jaques Tati-film.
-Men det är så krångligt i Frankrike. Dom kan ju inte prata engelska. Kan vi inte ta en weekendresa till London?
-Där har vi ju varit så många gånger att det börjar bli tråkigt att komma dit, säger jag. Vad ska vi göra i London?
Vad ska vi göra i London?
En absurd fråga att ställa sig själv. Är man så blasé att man tycker att man har gjort allt man kan göra i London så många gånger att det är trist att åka dit, då kan man lika gärna stanna hemma.
-Har dom inte skitig luft där just nu? säger jag.
-Det var väl i Moskva. Dit ska man inte åka den här sommaren.
-Det var något med London också, säger jag. Man ska inte åka dit i onödan...
Så där håller vi på.
Men Cypern är bokat och klart. Och som tur är ska vi inte resa dit just nu, när de har mellan 35 och 40 grader varmt.
Inte förrän i slutet av oktober går resan.
Vi kanske borde göra en weekendresa innan dess? Paris?
Nä, dom kan ju ingen engelska. Italien?
Nä, har ju slutat äta pasta. Man blir tjock av pasta. Dublin?
Nä, det var inte så längesen vi var där.
Vi får se. Vi kanske kommer på något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar