tisdag 3 augusti 2010

Plastic Padding.

Var inne i en färgbutik idag och frågade vad man skulle fylla i ett hål med, i en murken trälist längst nere vid golvet.
-Plastic Padding, var svaret.
Plastic Padding, finns det fortfarande?
Senast jag använde det var nog när jag hade mina första bilar. Man fixade t ex alla rosthål med PP. Man byggde liksom upp en ny kaross, bit för bit, med nät av ståltråd och PP. Hade man fått fortsätta, så hade man haft en helt ny bil till slut. Men det var alltid något som kom emellan. Något mekaniskt. Och en växellåda som rasade kunde man inte fixa ens med Plastic Padding.
Längst med Plastic Padding kom jag nog i en gammal Ford Zephyr, där plåten var totalt bortrostad på vänstra sidan från bagageluckan till bakdörren. Där gick det åt några tuber PP. Om du undrar om det var tillåtet att laga bilplåt på det här viset, så är svaret att det inte fanns något liknande Svensk Bilprovning på den tiden. Och de flesta 18-åringar som köpte sin första bil, köpte en rullande skrothög och hoppades att den skulle rulla en tid utan att gå i bitar. Och rosthål i plåten fixade man med Plastic Padding. Som tydligen finns att köpa fortfarande.
Men vad används det till idag? undrar jag.
Ingen lagar väl sin bil med PP? Och allt annat man konsumerar byts väl mot nytt när det är dags? Vi lagar väl ingenting nuförtiden?
Nu skulle ju jag visserligen laga ett tre-fyra centimeter långt hål i en trälist. Men det berodde på att jag inte skulle klara att byta ut hela den långa listen mot en ny. Jag skulle bli tvingad att ringa en snickare och ingen snickare man ringer är intresserad av ett så litet jobb som att byta en list. De vill lägga nytt golv i hela huset, bygga en Friggebod eller flytta väggar. Därför gick jag och frågade i färgbutiken om det fanns något att göra åt ett hål i en list.
-Plastic Padding, var alltså svaret och jag hamnade en stund i ett nostalgiskt skimmer.
Sen åkte jag hem, blandade de två komponenterna till en korvig massa, tryckte in smeten i hålet och tio minuter senare kunde jag slipa och måla hela balkongdörren.
Jag gjorde det själv istället för att ringa efter en polack.
Han hade kanske gjort jobbet aningen snyggare, men det blir billigare att anlita sig själv, har jag räknat ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar