måndag 31 oktober 2011

Jobbar på en bok.

Det är därför som det är lite tyst på den här sidan för tillfället.
Det är inte en egen bok.
Jag skriver den på uppdrag av ett världsomspännande företag som har funnits i 100 år i Sverige nästa år och det vill dom fira med en exklusiv jubileumsbok.
Och tackar man ja till ett sådant uppdrag, då blir det inte mycket tid över till annat.
Annars kunde jag skriva en snutt om dagens cirkusnummer på taket den höga 30-talsvillan.
Grannen påstod att en tegelpanna hade krockat med verkligheten och borde bytas. Den satt så högt upp att jag inkallade proffs i form av polacken som alltid kommer på direkten.
Idag kom han utan ett enda verktyg. Inte ens en stege.
–Jag tar din stege som ligger i garaget, sa han. Där finns några tegelpannor också.
–Den når du inte upp med, sa jag. Den måste vara dubbelt så hög.
Sen gick jag in för att ta på mig en jacka, trots sommarvärmen.
När jag kom ut igen en stund senare, hade han dragit upp stegen på det lilla taket ovanför köksentrén. Hur han kunde få den att stanna kvar där när han klev upp på den är dagens gåta.
Hur han sedan dessutom kunde lämna stegen och få fotfäste någonstans på det sluttande taket, det är en gåta till. Hade vi haft musik till detta, så kunde det visas på cirkus.
Jag gick och hämtade en kratta, så att jag hade något att göra med blicken nedåtriktad.
Hur han kom ner vet jag inte. Men ner kom han med en trasig tegelpanna i ena nypan. Den andra låg på plats.
Alla naturlagar måste vara satta ur spel.
Hur han lyckades med detta konstnummer begriper jag inte.
Så jag gav honom 20 spänn utöver vad han begärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar