torsdag 13 oktober 2011

Hur man får stopp på telefonsäljarna.

Varje vecka får jag, och säkert också du, samtal via telefonen där någon hurtig yngling pratar oavbrutet enligt en mall som han fick på säljkursen.
Idag ringde en sådan igen. Han titulerade mig med en gång som "Larz" och han avslutade varje säljavsnitt med "eller hur, Larz".
Jag har definitivt blivit trött på dessa säljnasare och deras jargong. Och jag har arbetat ut ett sätt att bemöta dem, så att de redan efter fem minuter ger upp och stänger av telefonen.
Först låter jag dem hållas, medan de presenterar sitt erbjudande.
-Det vore väl fint att sänka dina utgifter för satellit-TV, Larz? Jag har ett paket som ger dig lägre kostnader och fler kanaler. Bra, eller hur Larz? Med silverpaketet får du 49 kanaler och du behöver inte betala mer än du redan gör, utan tvärtom mindre! Bra Larz, eller hur?
Här låter jag honom fortsätta genom att bara svara med ett kortfattat "jaha". Och han märker att nu måste han plocka fram de tunga argumenten. Han börjar med de argument som han tror ska vara omöjliga att tacka nej till.
-Tycker du om sport, Larz? Eller långfilmer? Du vill har mer sport och filmer och ändå betala mindre, eller hur, Larz? Det finns både sport och filmer i vårt Silverpaket med 49 kanaler!
Och här kan man börja med att sparka undan fötterna på honom.
-Vi tittar aldrig på sport och filmer har vi egna DVD som vi aldrig hinner se. Och vi tycker att film ska ses på bio.
-Men du får 49 kanaler billigare än de 30 du har idag, Larz, och dessutom ska jag skicka -gratis- en ny box! Du får den gratis, Larz! Bra, eller hur?
Nu räcker det. Här sätter man in en stöt.
-Kallar du mig Larz en gång till, så avbryter jag samtalet, säger jag. Jag har en bra box, vi har de kanaler vi gillar och det finns ingen anledning för oss att byta. Om vi någon gång känner för att byta upp oss till fler kanaler, så tar vi reda på vilka alternativ som finns då och väljer det som passar oss. Vi har inget intresse av att byta nu, bara för att du ringer. Trist, eller hur?
-Jamen, det blir ju billigare... Och ni får den nya boxen gratis...
-Är den lika bra som den vi har nu? Har den alla finesser?
-Nja... Jo, alla utom inspelningsmöjligheter... men hur ofta använder man den finessen. Och vill man ha den, så har vi en box för bara 449 kronor.
-Och vi har redan en box med inspelningsmöjlighet. Trist, eller hur?
-Jamen... Och här har argumenten tagit slut och den hurtige kisen inser att loppet är kört. Han trycker på off-knappen och försvinner i cyberspace.
Metoden fungerar på alla typer av telefonsäljare. Frågar man hur de kan få sina affärer att gå ihop när de så gott som skänker bort sina produkter, brukar de börja stamma och då vet man att de snart ger upp.
Och sen slipper man samtal från det företaget.
Till slut har man blivit av med de allra flesta. Bra, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar