lördag 5 mars 2011

Melodifestival.

Fest i val. Det ska tydligen vara festligt att välja vilken låt man tycker ska få tävla för Sverige.
Men det var inte lätt.
För det första var det ju en massa låtar som inte bara lät ungefär likadant, de var dessutom byggda på melodier och refränger som man har hört förut. Vad dessa låtar hette en gång i tiden eller vem som sjöng dem, det har jag glömt. Men visste kände vi igen dem?
Det var bara han med det konstiga namnet som höll sig utanför ramarna.
Han kan mycket väl vinna finalen nästa lördag, kasta sig ut i Europa och skilja sig från mängden i Düsseldorf också. Men där räcker det inte med att skilja sig från mängden. Man måste tilltala en publik som består av olika kulturer och som bara röstar på sin egen kultur. Väst är väst och öst är öst och syd är syd och nord är nord. Och här kommer det in en kille som varken ser ut eller låter som något som passar in i ramarna.
Kommer han att placera sig bättre än 27:a? Eller kan jag ha så fel att han vinner hela skiten? För att han får röster från alla väderstreck, bara för att han är så udda att alla länder släpper iväg ett antal röster på hans låt, röster som sedan visar sig bli ouppnåeliga för alla andra bidrag?
Ja, vi kan bara gissa. Hur som helst har jag inte hört en enda låt i den svenska Melodifestivalen, som jag kan tänka mig att köpa en platta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar