Äntligen är det torsdag och dags för Mad Men.
Det är visst bara tre avsnitt kvar nu. Vad ska man göra sen, på torsdagskvällar?
Har man jobbat i reklambranschen och varit med om "den kreativa revolutionen", så är det extra intressant att följa den här serien. För det görs hela tiden antydningar som är referenser direkt från verkligheten hos de stora byråerna på Madison Avenue i New York i mitten av 1960-talet.
Byrån som förändrade reklamen genom att ta bort all det fjantiga som fanns i den tidens reklam och istället fyllde helsidor med intelligenta budskap som lockade tänkande kvinnor och män att göra sina inköp av allt från bananer till bilar med förnuftet i behåll, den byrån hette Doyle Dane Bernbach. Där gjorde man bl a den revolutionerande Volkswagen-reklamen. Volkswagen såldes med argument som att den var liten och ful men praktisk och fri från krångel. Här i Sverige vaknade ett par byråer och följde efter i tänkandet. Plötsligt såldes Renault 4, en liten trång och obekväm bil, med annonser där den kallades "skrytbilen", för alla som köpte den kunde sedan skryta med hur förnuftigt de hade agerat när de bytte bil.
Emellanåt hör man i Mad Men kommentarer om den tidens reklam och ibland är man med i några minuter då byråteamen håller på med att lösa ett problem. Och då kan man känna igen sig, om man har jobba i branschen.
Om några få veckor är det slut.
Då får man kanske börja bli social igen, ge sig ut på stan och leta upp nåt ställe där det spelas bra musik...
torsdag 10 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar