onsdag 23 mars 2011

Klisterremsor.

Är det bara jag som vet vad klisterremsor är för något?
Skulle köpa det häromdan.
–Säg nu inte klisterremsor i affären, sa frun. Här vet ingen vad det är för något.
Aha, det är kanske dialektalt eller ett lokalt uttryck i Halmstad. Men det har kanske försvunnit där också?
Kom till affären och tänkte att nu ska jag inte säga klisterremsor!
–Och så skulle jag ha en rulle såna där bruna klisterremsor, hörde jag mig säga.
I några sekunder såg biträdet ut som en fågelholk och samtidigt som jag började yttra mig igen, han hon säga "vad sa du?".
–Ja, alltså en sån där brun bred tejprulle! förklarade jag.
-Ja, det har vi! sa biträdet.
Det är väl konstigt att ingen i Malmö begriper att en remsa med klister på är en klisterremsa?
Jag tycker det är tydligare än tejp.
Vad är tejp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar