onsdag 16 mars 2011

Fritidssysselsättningar.

Egentligen har jag inte så mycket fritid att fylla med sysselsättningar.
Det blir en och annan kvart över ibland. Då kan jag antingen bara sätta mig i en bekväm fåtölj och koppla av eller fylla kvarten med antingen a) ett korsord, b) en stunds läsning eller c) snabbsurfning på nätet.
Korsord finns i olika svårighetsgrader. Jag fyller t ex i Kvällspostens dagliga korsord utan att Googla på 15–20 minuter. Det betraktas nog som medelsvårt, för jag fyller lika snabbt i Höjdarkrysset i Hemmets Journal och det räknas som medel. Vill man ha svårare, så finns det hur många som helst i veckotidningar, korsordstidningar, dagspress o s v. Blondinen vägrar att hålla på med medelsvåra, genikryss ska det vara. De gånger jag ger mig på sådana, måste jag lägga undan dem innan de är klara och plocka fram dem nästa lediga kvart. Det kan ta en månad att lösa ett snillekryss och då är man rejält trött på just det korsordet som man är fast i. Man blir trött på allt vad korsord heter, förresten. Man vill inte se dem. Då gäller det att ha ett alternativ.
Alternativet är att ha en bok på gång. Just nu läser jag Keith Richards memoarer, en tjock rolig bok, skriven på ett slags hafsspråk som ser ut som förmodligen Keith pratar. Men det är roliga historier han spottar fram. Och det kommer säkert att bli ännu roligare när jag har läst några kapitel till och det börjar hända saker med Rolling Stones. Innan jag läste Keiths bok plöjde jag flera andra böcker av eller om musikprofiler. Och senare väntar den tjockaste boken av dem alla, den om Willie Nelson. Men det tar tid att läsa böcker i 15-minutersintervaller.
Surfa på nätet en kvart innebär att jag kollar runt på de adresser där jag kan ha fått kommentarer på något inlägg, där man får senaste nytt om Halmstads BK, där det finns nyheter eller där jag kan hitta en gammal bortglömd låt som man aldrig tröttnar på. Då blir det YouTube, där det finns både fynd i världsklass och rent skräp.
För övrigt gäller som fritidssysselsättning att ta en cykeltur. Men så länge isvindar ställer sig som en svinkall mur i motvinden, är det inget nöje att cykla.
Nu har jag suttit här en kvart och nu börjar en ny polisserie på TV. Det är visserligen avsnitt nummer två, men jag missade förra veckans premiär, så för mig börjar den ikväll.
Det är teamet bakom Sopranos som har gjort den, men jag kan inte tänka mig att den ens är hälften så bra. Så nästa vecka kan jag kanske ägna mer tid åt Keith Richards memoarer, det känns för närvarande roligare än ett medelsvårt korsord.
Vet du förresten vilket land som skrivs på samma sätt som ordet för billigt nötkött?

Svar: Korea. Typiskt medelsvårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar