tisdag 7 december 2010

Tunnelbanor.

Ja, då har man premiäråkt Citytunneln i Malmö.
Låt oss först och främst slå fast att Citytunneln inte är en tunnelbana. Citytunneln är inget annat än en järnväg som har hamnat i en tunnel under centrala Malmö och en bit bort mot Öresundsbron.
Tre stationer under marken, det är allt.
Tågen som kommer farande när man väntar på en perrong är inga tunnelbanetåg. De är vanliga Öresundståg och andra ovanjordtåg, som tidigare fick vända på Malmö C, men nu kan åka vidare rakt fram mot sitt mål. Här sparar man flera minuter på väg mot t ex Köpenhamn. Och det är detta som är vitsen med Citytunneln.
Mycket få malmöbor kommer att ha nytta av den för resor inom stan. Då ska man bo t ex i närheten av Triangeln, där det finns en flott station djupt nere i marken, och jobba någonstans i närheten av Hyllie eller Malmö C. Man kan också ha nytta av tunneln om man ska se en show eller något annat på Hyllie Arena. Bor man mitt i stan, blir tunneln perfekt att ta sig dit med.
Det handlar hela tiden bara om dessa tre stationer. Råkar man bo i närheten av någon av dem, så kan man åka till de andra två. That´s all.
Därför är det lite konfunderande att uppleva hur stationerna ser ut. De är eleganta, pampiga och imponerande. Speciellt Triangelstationen, som möter upp med hisnande långa rulltrappor i vackra och ombonade valv med läcker belysning. Här känner man sig precis som i en riktig tunnelbana. Och av de riktiga tunnelbanor jag har åkt i, påminner stationen mest om den i Washington. Rent, snyggt och reklamfritt. Inga kiosker eller kebabkök heller. Flott, helt enkelt. Långt ifrån Londons och New Yorks muggiga tunnelbanevärld och fräschare än Parismetron. När det gäller stationerna ligger Malmö långt framme. Världsklass!
Synd bara att vi får nöja oss med tre stycken.
30 hade varit roligare, 30 stationer utspridda över hela stan, med linjer som gick både kors och tvärs.
Men det hör ju till saken att Malmö inte är en riktig storstad, så egentligen behövs det inte en riktig tunnelbana.

2 kommentarer:

  1. Men nu missar du ju att ringlinjen öppnar om ett år, med lokala tåg som cirkulerar mellan Centralen, Triangeln, Hyllie, Svågertorp, Rosengård, Persborg och Österport. Gröna linjen i Stockholm åker upp ovan mark redan vid Globen, men den kallas ju ändå tunnelbana.

    SvaraRadera
  2. Ringlinjen blir säkert en bra tunnelbana ovan jord, det har du rätt i. Men där är vi ju inte än...

    SvaraRadera