onsdag 1 december 2010

På väg.

Har tagit det lugnt ett par dagar.
Har frusit... eller heter det frysit? Svårt med språk, det ser man varje dag i tidningar, i reklamtrycksaker, på skyltar och var helst där någon har producerat en text eller ett meddelande. Svenska språket tvingas stå ut med de mest häpnadsväckande felskrivningar.
Det där med särskrivning verkar inte alla ha fattat. Man kan, trots ideliga påpekanden på kultursidor, insändarsidor och debattsidor, läsa skyltar på butiksfasader där det står t ex Herr Kläder. Om butiksinnehavaren råkar heta Kläder i efternamn, så är det helt OK. Men gör han det?
Nu hade jag inte tänkt uppehålla mig vid detta ämne. I så fall hade jag först letat upp massor av exempel där det svenska språket misshandlas. Ju fler exempel desto bättre. Inte desto fler exempel desto bättre, som många har för sig att det heter.
Men det har jag inte gjort och egentligen har jag inget ämne i dagens blogg. Jag är helt lost efter en bilresa i morse från Malmö till Lund.
I bilen finns en sådan där modern radio som letar upp bästa mottagning på det program man vill höra. Och P4 på morgonen mellan Malmö och Lund, det innebär tydligen att radion hela tiden växlar mellan Radio Malmöhus och Radio Kristianstad. Jag hörde därför Magnus Uggla gång på gång förvandlas till en svensk Idol-stjärna. Ibland var övergången så perfekt att jag trodde det skulle låta så. Pang på rödbetan, alltså. Men vad jag mest av allt ville veta, det var naturligtvis om det snöfall som jag hamnade i utanför Burlöv skulle hålla i sig hela vägen till Lund. Vägbanan var hal som om den var belagd med Grummesåpa och det gick inte att köra fortare än i 70. Men i de båda radiostationerna som envist bröt sig in i varandra, talade man bara om eventuella snöfall senare på dagen vid sydkusten eller på Österlen. Så där satt jag i 70 km/tim och såg inget mer än snöflingor som yrde runt vindrutan och jag visste inte om det skulle vara möjligt att ta sig fram till Lund Ö.
Likadant var det på hemvägen. Ihållande snöfall på vägen mellan Lund och Malmö och på Radio Malmöhus meddelade man att det var stora trafikproblem på E6 vid Vellinge.
Det är nog bäst att hålla sig hemma till början på mars.dd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar