torsdag 30 december 2010

Jimmy LaFaves tio bästa låtar:

Varför ska man intressera sig för Jimmy La Fave och lägga ner en massa jobb på att sortera ut hans tio bästa låtar?
Det finns mer än ett skäl.
– Han berör. Antingen gillar man honom starkt eller så orkar man inte med hans speciella röst och hans ofta nedstämda låtar. Jag själv har tyckt om hans musik och hans sätt att sjunga sina låtar sedan jag hörde honom första gången 1992
på en cd med titeln Austin Skyline. Jag klev rakt in i låtarna och blev en trogen LaFave-följare på Musik och konst i Malmö. Det var där jag först fick vetskap om honom.
– Hans musik förtjänar mycket större uppmärksamhet än den hittills har fått. Han har gjort många låtar som borde placera honom i samma fålla som t ex Bob Dylan. LaFave själv hyser stor beundran för Dylan och spelar många av hans låtar. Men han lyckas tydligen aldrig jobba sig in i det amerikanska medvetandet. Jimmy LaFave känner man till i delar av Texas och i Oklahoma, där han växte upp. Men få medborgare i New York, Chicago, Los Angeles eller i några andra storstäder har hört talas om honom. I Europa har han sålt plattor i någon omfattning i Holland.
Men resten? Inte mycket. Varför köper inte lika många svenskar mina plattor som de gör i Holland? frågade han mig. Och vad svarar man på det?
– Hans scenframträdanden är alltid genomtänkta och ofta gripande. Jag har sett honom åtskilliga gånger och frapperats av hans inställning. Han är närmast en perfektionist som kräver 100% av varje bandmedlem. Det ska låta perfekt och klarar inte någon den pressen, så kan han se sig om efter ett annat jobb. Han sa exakt så till mig i en paus under en konsert på Antone´s i Austin. Han var missnöjd med någon och han hade svårt för att hålla inne med kritiken.

Många som hör hans bästa låtar blir nyfikna. Men eftersom han aldrig blir omtalad i media, glöms han lätt bort. Så vi är väl inte så många som har honom som en av våra största favoriter. Jag garanterar emellertid att du reagerar på hans musik, om du lyssnar på några av låtarna på den tio i topp-lista som jag har knåpat ihop.
Frågan är om du reagerar som jag, enbart positivt alltså, eller som Blondinen, som tycker att LaFave är en gnällspik, det vet du snart.

Här kommer hans tio bästa låtar samt titlarna på hans CD-skivor:

1992 Austin Skyline
ONLY ONE ANGEL
WHEN IT STARTS TO RAIN
SHELTER FROM THE STORM
1994 Highway Trance
AUSTIN AFTER MIDNIGHT
WHEN I SEE YOU AGAIN
1994 The Open Road (Acustic Mini Album)
1995 Buffalo Return To The Plains
I´M THINKING OF YOU
NEVER BE MINE
1997 Road Novel
NEVER PUT THE BLAME
1999 Trail (2cd)
2001 TexOma
TEARS
LOVE CAN FIND ITS OWN WAY
2005 Blue Nightfall
BLUE NIGHTFALL
WHEN YOU WERE MINE
2007 Cimarron Manifesto
DON´T ASK ME

Vill du läsa ännu mer om Jimmy, kolla www.rootsy.nu – bästa sajten om amerikansk rotmusik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar