måndag 27 december 2010

Snörikt...

Julen är över för den här gången.
För många medborgare blev den inte riktigt som det var tänkt.
Flyget var inställt här och där, tågen stannade och vägarna var såphala. Kaos i kvällstidningarna dag efter dag.
Det var längesedan vi hade en sådan julhelg.
Hela december har ju varit konstig med snö i mängder på marken t o m här nere i Skåne och minusgrader på termometern i veckor. Vi är inte vana vid dylikt.
Och det bara fortsätter. Meteorologerna ser minusgrader så långt de kan se i sina långtidsprognoser.
Men det värsta är, tycker jag, att gatorna ser ut som de gör.
I hela Malmö har snön vunnit över snöröjarna.
I vartenda kvarter ligger drivorna höga utmed trottoarkanten eller t o m en bra bit ut i körbanorna. I vartenda kvarter finns bilar som måste grävas fram om de ska användas. O vartenda kvarter finns gator som får bilisterna att fastna i snöhögar.
Vid ett tillfälle såg jag från vårt köksfönster en bilist som hade hamnat i en driva på en tvärgata till vänster och nu höll på att baxas loss av hjälpsamma kvällsvandrare och samtidigt en liten bit längre bort en annan bil, som satt fast i snödrivorna på en tvärgata till höger!
Har jag något ärende in till city, finns där sällan någon plats att parkera bilen på. Snön har tagit över, det är snön som bestämmer.
Jag har för mig att vid tidigare snövintrar, har det dykt upp massor av effektiva vägskrapor som snabbt har fått gatorna farbara. Finns inte dessa längre?
Är det meningen att snön ska blockera trafiken och förvandla fyrfiliga stadsgator till trånga tvåfilspassager, där man får vara glad om man kommer fram? Är det meningen att vårens ankomst ska ta hand om eländet?
Här i Malmö har vi, så vitt jag kan bedöma, inte sett något liknande.
Snöfallen verkar har gjort berörda myndigheter handfallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar