tisdag 14 december 2010

Malmö C... C for Crazy?

Ska åka till Halmstad imorgon för att signera böcker. Tar tåget så slipper jag tänka på halka och snöstormar.
Bokar biljetter via nätet. Och åker ner till Malmö C, nya Malmö C alltså, redan ikväll för att kolla var man ska hitta rätt spår och var man ska hämta ut biljetterna.
Det visar sig vara värre än man kunde ana.
Först gäller det att hitta en korttidsparkering i närheten av ingången till stationen. Det har alltid funnits några rutor vid stationsgaveln mot Börshuset. De var nu upptagna av stora turistbussar, så det gällde att hitta de nya P-rutorna någonstans i närheten. Bakom den gamla stationsbyggnaden har man byggt en ny flott entré, taxihållplats och ett stort glashus fullt av P-platser. Men man ska väl inte behöva köra in i ett P-hus för att fixa ett femminutersärende? Jag ser P-rutor bredvid taxistationen, men inga vägvisare om hur man kommer dit. Efter två varv runt taxibilarna hittar jag en totalt osynlig infart till P-rutorna. Det är mer tur än skicklighet att man hittar dit. Varför har man inte satt upp några skyltar som visar hur man ska köra? Obegripligt.
När man sedan kommer in på nya Malmö C ska man som i mitt fall leta upp automater där man kan trycka ut de biljetter man redan har betalt. SJ-biljetter alltså.
Det finns automater här och där, som levererar bussbiljetter och tågbiljetter, men inga med SJ-biljetter. I alla fall ser jag inga. Jag går genom hela hallen och kommer till slut till en biljettbutik för Skånetrafiken. Där är det fullt med kunder, köer och trängsel. Men där finns inga SJ-biljetter.
Går tillbaka genom hela hallen, ända till ingången vid taxistationen. Hittar ingen automat för SJ-biljetter och ingen butik, men hittar en gulklädd man som ser ut att jobba på Malmö C. Frågar honom var man kan hitta en automat med SJ-biljetter. Och han pekar bort mot ingången vid husets östra sida, den ingång som var huvudentré i förra veckan. Där ska det finnas en SJ-butik, säger han.
Och när man närmar sig ser man en butik till vänster om entrén. Den har ingen upplyst skylt, ingenting som lockar, den verkar inte vilja synas. Och innanför entrén är det folktomt. Fyra SJ-damer sitter vid sina datorer utan att ha något att göra.
Det finns också en automat innanför entrén. Där står en kis, som hör när jag klagar vid disken att det är omöjligt att hitta hit.
– Jag har letat i en kvart, säger han.
– Ja, det är många som har klagat, säger SJ-damen.
Sen går jag till toaletten. Det kostar 10 kronor att kissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar