söndag 28 november 2010

Konservativ? Jag?

Nä, det var inte många som ens vågade försöka gissa vad jag menar med att det är omöjligt att utse något som bäst för tillfället, när det finns historiska exempel som är så mycket bättre och som förblir oslagbara ett tag till.
Och jag pratar alltså musik. Nyutgiven på CD eller vad som helst. Bäst av allt som kom ut under 2010, men inte bäst om man jämför med allt som har kommit ut på CD sedan CD-skivan lanserades.
De bästa plattorna som finns är bäst även 2010 – om det inte har kommit några bättre. Och det har det inte.

Jag har plockat ut vad jag tycker är bäst och min lilla lista presenteras på rootsy.nu i början av december.

Alla som lyssnar intensivt på allt nytt som kommer oavbrutet, tycker naturligtvis att jag är en konservativ kuf. Men jag hävdar motsatsen: ingenting är bra bara för att det är nytt. Nytt kan vara spännande, men frågan är hur länge. Släpper spänningen för att det kommer något ännu nyare, så är det något annat som är bäst...

Mina favoriter, bäst sedan de kom ut, håller i åratal och blir bara bättre och bättre. Det handlar om musik som berör, musik som visar känslor som man kan känna igen sig själv i, musik som lever med trovärdiga texter och artister som behärskar sin musik och gör den till något mycket mer och mycket starkare än bara en modern ljudkuliss.

Men OK, jag är kanske konservativ...? Håll koll efter årsbästalistorna på rootsy.nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar