fredag 5 november 2010

Konstigheter

Du har säkert lagt märke till hur man i nyheterna på radion pekar ut vissa grupper av människor.
Ett exempel, som jag hörde för en tid sedan: nyhetsrösten konstaterade att "en 32-årig Malmökvinna har åtalats för att hon, med en sax, försökte omskära sin tre dagar gamla pojke".
Jaha, tänkte jag. 32-åringar är knäppa. Dom ska man akta sig för.

Häromdagen var det en 45-årig berusad bilist som körde på fel håll på Inre Ringvägen.
Fy fan, tänkte jag.
45-åringar borde inte få köra bil.

En annan sak jag funderar över är: vem har världens konstigaste jobb?
Jag tror jag vet.
Det måste vara han trafikgubben på Radio Malmöhus, som går in och avbryter Lasse Stefanz med en hemsk tuuutsignal och sedan börjar han prata i en mikrofon.
"Vi har en incident på E6:an vid Löddeköpinge i norrgående körfil. Här går en lös tjur mitt i körfältet, alltså i både omkörningsfilen och i högerfilen. Tjuren är svart och känns igen på att den inte lyssnar på tutsignaler. Alltså: det går en svart tjur på E6an i norrgående riktning mitt på motorvägen. Beväpnad polis från Malmö är på väg och eventuellt kommer tjuren att avlivas direkt på körbanan, så kör försiktigt".

Sedan sätter sig trafikgubben med korsordet i en veckotidning och väntar på nästa telefonsamtal om en incident i trafiken.
Finns det ett konstigare jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar