tisdag 23 november 2010

Tom Jones!

Ikväll på KB, Kulturbolaget i Malmö, Sveriges alltid hetaste rockscen: Tom Jones!
Det är förstås utsålt.
Men tänk att få komma honom så nära, så nära som man bara kan komma en artist på liten klubbscen, så nära att det känns som hemma i vardagsrummet!
För inte så längesedan kunde vi se och höra Jerry Lee Lewis på KB. För oss som tycker att The Killer är rockbranschens Nummer 1 sedan 1957, var det ett obegripligt möte. Jag kunde se Jerry Lees fingrar på tangentbordet från bara ett par meters håll! Det verkar fortfarande osannolikt.
En annan gammal idol var, som bekant, Doug Sahm. Han spelade på KB, han också. Och ska man göra en lista över alla världsartister som man har kunnat studera på nära håll på denna scen, då behöver man ett stort papper.
Och nu kommer Tom Jones.
Han är en sån där nästan overklig artist som finns i alla skivsamlingar. Alla har väl minst en gammal LP med honom? Alla kan väl sjunga med i refrängen på minst en gammal Tom Jones-hit? Alla känner väl igen rösten?
Men egentligen vet vi nog förvånansvärt lite om honom. Han kommer visst från Wales. Men när började han sjunga? Och vad sjöng han då? När blev han superstjärna? Och hur gick det till? Var bor han? Vad har varit höjdpunkten i hans karriär? Hur gammal har han hunnit bli?
För mig är Tom Jones en sångare med röstresurser utöver det vanliga, han låter som ingen annan och han verkar sympatisk på något sätt. Jag kan inte räkna upp så många av hans hits. Men jag vill inte missa honom när han nu kommer till KB.
Varför? Jag vet inte. Jag vet bara att Tom Jones måste man ha sett - live!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar