tisdag 19 februari 2013

Paus.

Det är aldrig speciellt intressant eller spännande att dammsuga.
Sak samma som att klippa gräset när den tiden kommer.
Men nu dammsuger jag egentligen. Tar bara en paus och funderar på vad det finns att blogga om idag.
Det brukar komma av sig självt när man sätter sig vid tangentbordet.
Få se nu... Vädret?
Det är ju alltid intressant. Det pratas ju om vädret varje halvtimme dygnet runt i radion till exempel.
Alla vill veta hur det ska bli. Ingen vet, alla bara gissar. Även meteorologerna.
De meteorologer som vi ser i TV-rutan är alltid lika självsäkra, trots att de säkert känner till att vi som tittar är synnerligen tvivlande på deras profetior.
Jag har sett meteorologer på nära håll, eftersom jag gjorde lumpen på en av flygvapnets väderstationer. Chefen på stationen, en riktig vädergubbe, slog en gång vad med alla som ville om att regnvädret som vi kunde se några kilometer bort, skulle anlända till flygflottiljen om exakt 15 minuter.
Ingen vågade sätta emot, men regnet kom aldrig. Det stannade där det var tills molnen upplöstes och solen tog hand om kommandot. Meteorologen gick hem för dagen. Han skulle klippa gräset sa han, för nu var ju gräsmattan torr och fin.
Så är det med vädret. Experterna bara gissar hur det ska bli och ibland gissar de rätt.
Men man kan ju inte blogga om vädret. Det måste finnas något annat.
TV-programmen? Det pratas och det skrivs i tabloiderna om schlagerfestivaler, viktiga fotbollsmatcher,  nya såpaserier och allt annat som får plats i burken.
Jag upptäckte en ny dansk serie om en kvinnlig journalist som jag har glömt namnet på. Men det är en välgjord och nästan trovärdig historia med bra skådisar och man slipper se fortsättningen i nästa vecka, för varje avsnitt avslutas och i nästa vecka råkar hon ut för något annat. Minns inte vilken kanal den går i, men håll utkik på måndagar, tror jag att det är.
Det går en ny svensk serie också om en..., ja vad är han? Dirigent? Han sysslar med musik i alla fall och har flyttat från storstadslivet i Stockholm med hela sin familj, till en liten håla som heter Alingsås eller nåt liknande. Här blir det också intriger, förvecklingar och oväntade upplösningar. Den heter något svenskt efternamn, håll utkik. Tror det är på måndagar.
MASH går som vanligt på Sjuan, kanalen heter så, flera sena kvällar i veckan och även om man har sett alla avsnitten förut, så skrattar man till ibland. Radar försvann för ett par månader sedan, det var lite synd. Men före MASH kan man också se den galna kärringen mrs Bucket, som ska uttalas Bouquet, annars blir hon retad till vansinne. Hur som helst är de kul, halvtimmarna flera sena kvällar i veckan med den galna damen före MASH.
Ja, nu måste min paus vara slut.
Nu måste jag klipp gräset. Nä, dammsuga var det ju jag höll på med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar