lördag 23 februari 2013

Alla bara reser och reser....

Dagligen kommer det glada mejl från vänner och bekanta som är ute på resor världen runt.
Det dröser in mejl med bilder från Thailand. Bilderna föreställer palmer och färgglada drinkar.
Det kommer mejl från olika flygplatser. Avsändarna vill påpeka att nu är de ute och far precis som alla andra. Några kommer från USA, andra från Gran Canaria. London är tydligen också ett stort resmål hela vintern. Men nu börjar snart säsongen för alla badorter runt Medelhavet, framför allt ii Italien och Spanien.
Kanske får man alla sådana här hälsningar för att man ska bli avundsjuk?
Det är bara som så att jag bryr mig inte. Jag längtar inte efter en sötsliskig drink i Thailand eller en billig Rom & Cola på en Kanarieö. Jag saknar inte en pool med blått vatten eller en blå himmel med en stor gul sol.
Framför allt dessa turistorter gör mig bara trött.
Att sitta där nere i 14 dagar utan tillgång till vare sig dagens morgontidning eller kvällsblaskan är en ren tortyr. Att bara sitta på en solstol och låta timmarna gå är outhärdligt. Jag blir bara nervös och har hemlängtan hela tiden.
Jag vet när detta började. För ganska många år sedan fick jag i uppdrag att skriva Vingresors katalog och det började med att jag tvingades besöka ett stort antal semesterbyar i Europa och dessutom en tripp till Florida. Vart jag kom i Italien eller Grekland eller Turkiet eller Spanien eller var det nu var så såg det likadant ut. Att beskriva dessa platser så att det verkade vara någon skillnad mellan dem, det var en nästan omöjlig uppgift. Havet var lika blått, bergen var lika skimrande i solnedgången, utelivet var exakt detsamma överallt på kartan, maten var lika god och så vidare.
När katalogen var klar var jag för all framtid botad från att vara avundsjuk på dem som flyger iväg på semester. Thailand ska vi inte bara tala om. Att ge sig iväg på en så lång flygresa för att komma till en strandremsa med turisthotell, det är plågsamt bara man tänker på det.
Däremot blir jag avundsjuk på alla som sticker iväg till Austin, Texas.
Men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar