lördag 9 februari 2013

Är CD slut?

–Att du inte gör dig av med dina CD-plattor, sa ljudgeniet. De är ju lika omoderna som de gamla kassettbanden...
–Sälj dem! sa Blondinen.
–Finns ingen som köper CD-skivor, sa ljudgeniet. 
–De ska inte säljas, suckade jag. Här finns historiska plattor. De är värda guld!
–Det viktiga är att vi kan få bort de gamla omoderna hyllorna, sa Blondinen. Hela rummet skulle få ett lyfta om vi fick bort det mesta av hyllsystemet...
Jag suckade.
–Detta är en samling som innehåller det bästa som har spelats in när det gäller rock, blues, country, pop, en del jazz och annat som är kul att lyssna på.
–Men du kan ju få varenda låt du vill lyssna på hos Spotify, försökte ljudgeniet. Du behöver inte ha en hel vägg med plastaskar.
–Dessa plastaskar är resultat av genomtänkt grafisk design där fotografer, illustratörer, formgivare och textförfattare har anlitats för att ge lyssnaren information om musiken och de som framför den, sa jag. Var får jag allt detta av Spotify?
–Det kan du få på internet, sa ljudgeniet. 
-Ha! utbrast jag. Titta på Andi Almqvists senaste. Kolla bilderna! Se här hur människan på bilden hjälper till att skapa stämningen som finns i musiken! Kolla den lilla infobroschyren som finns i askens ena fack! Ska man behöva jaga detta på nätet? Och vad händer med bilderna? Katastrof!
–Men du kan inte hitta en låt du vill höra, när den finns nånstans på en hylla, sa Blondinen.
–De är inlagda i ett system med A-lag, B-lag och C-lag. Alltså står de bästa plattorna i A-laget, o s v. Sen finns det vissa artister som har fått eget hyllutrymme där de är lätta att hitta, t ex Willie Nelson, Doug Sahm, Frank Sinatra och flera andra tungviktare. Jag vet precis var låtarna finns!
–Men CD-skivor finns snart inte längre! sa Blondinen. Var har du alla dina kassettband, förresten?
–De ligger i facken på hyllan men bakom CD-skivorna, så de syns inte.
–Det är bättre att satsa på vinyl, den kommer tillbaka nu, sa ljudgeniet. Har du någon vinyl att sälja?
–Det har jag säkert, suckade jag. Men jag har inte samlat på mina plattor för att tjäna pengar på dem. 
Någon föreslog att vi skulle se vem som kunde plocka fram en låt snabbast, CD-samlaren, d v s jag, eller Spotify-experten, d v s ljudgeniet.
–Vi tar Carrie Rodriguez med Whiskey Runs Thicker Than Blood, sa Blondinen.
Jag visste omedelbart att den låten ligger på Carries nya album och kunde dra fram den från hyllan på mindre än fem sekunder. Den finns i en specialavdelning för speciellt suveräna tjejer.
–Hur stavar hon sitt efternamn? sa ljudgeniet när jag visade upp plattan framför näsan på honom.
Men diskussionen kommer nog att fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar