måndag 7 januari 2013

Vanliga veckan.

Har tagit det lugnt några dagar. Det är väl det helgerna är till för.
Man ska ta det lugnt. Inte jäkta. Inte ta på sig en massa extrajobb, som att köra till sopstationen med bilen full av f.d. nödvändigheter.
Då blir det bara en massa strul. Det som kunde ha blivit vänliga veckan förvanskas direkt till vanliga veckan och så står man där framför ett antal containrar som gömmer sig i pappershögar och bakom trasiga glasflaskor och drivor av plastförpackningar.
Jag hittade en sopstation vid en Q8-mack några kvarter hemifrån. Jag skymtade den av en ren händelse medan jag tankade. Den såg snygg och prydlig ut. Jag tänkte: det här verkar mycket bättre än det gamla stället i Limhamn, bakom de gamla fabriksbyggnaderna i röran runt det lilla museet. Hit kör jag nästa gång! Och det gjorde jag.
När jag kom fram till den första containern låg den inbäddad i gamla Sydsvenskan och KvällsPosten, inbakad i travar av tidningstrasor och reklambilagor och i hålet där man skulle stoppa in sitt bidrag var det kompakt motstånd från tonvis av instoppade före detta nyheter. Det fick inte ens plats ett visitkort i det hålet. Och likadant var det i de andra containerna där man skulle få ner plastförpackningar, glas och metall. Det var bara att köra till det vanliga stälet i Limhamn.
Och där var det fullt i containerna för färgat glas, tidningar och plastförpackningar.
Varför blir det så här vecka ut och vecka in?
Har inte de som sköter driften av dessa sopstationer en aning om hur användarbehovet ser ut?
Borde det inte gå att justera produkten efter marknaden?
Fler containrar kanske inte får plats, vad vet jag?
Men borde man inte kunna komma lite oftare och tömma dem då?
Svårare är det inte.
Det var dagens tips till den eller de som ansvarar för skötseln av våra sopstationer.
En gång till, för säkerhets skull:
Går det inte att få in fler containrar på en sopstation, så töm de som finns där lite oftare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar