söndag 27 januari 2013

Blogga om bio, kan det vara nåt?

Jag vet aldrig vad jag ska blogga om.
Jag sätter mig vid tangentbordet och sätter igång, så får jag se vad det blir.
Idag började det så här:

"Bioannonserna blir större och större och fler och fler.
Vissa dagar undrar jag hur det kan finnas så många bioannonser när det finns så få biografer.
Men det är klart: förr fanns det bara en lokal i varje biograf och då visades i princip bara en film under sju kvällar, klockan 7 och 9. Kom det mycket folk, så kunde filmen ligga kvar och biografen plockade in ett tillägg i annonsen: "2 veckan!". Ja, det gick filmer i tvåsiffriga tal ibland. "Sound of Music" och liknande storsuccéer var uppe i otroliga tal: "23 veckan!". Måste ju vara en kanonfilm.
Idag får man lusläsa bioannonserna så att man kommer dit i rätt tid och på rätt dag. Det visas filmer på de mest skiftande tidpunkter, typ "MÅN–TORS kl 14.15, FRED kl 18.30, LÖRD–SÖND kl 18.30 och 21.00". Man får nästan ha en sekreterare som sköter biljettinköpen.
Och det är mycket som ska hinnas med på biografen innan man kommer fram till filmen man vill se.
Här i Malmö kom det in en informatör i biografkläder och hälsade oss i publiken välkomna och gav oss några råd om var man skulle placera tomflaskor och kasta tomma godispåsar. Jag vet inte om det var en testverksamhet, men dessa inslag förekom för bara någon månad sedan. Senast jag var på bio dök det dock inte upp någon dylik person, så testet kanske gjorde slut på projektet.
Numera tar det 15 – 20 minuter från man blir insläppt till filmen börjar. Förr satte man igång reklamfilmen samtidigt som man släppte publiken, och alla trängde sig fram mot dörrarna så att vaktmästaren höll på att sätta sig på golvet. Men alla ville ju in och se Alice Babs sjunga om nåt tuggummi, reklamen för Emser, Ernst-Hugo och Krook som gjorde Flora-reklam, alla ville se Mmmmmmarabou mmmmmjölkchoklad, filmer om tvättmedel, tvålar och massvis av andra 30-sekunders reklamspots. De tog väl ca fem minuter att visas. Sedan började filmen.
Idag handlar det om moderna och ofta obegripliga reklamfilmer som visas precis som förr, men sen är det inte slut. Då kommer alla trailers som gör reklam för kommande långfilmer. Det håller på i en evighet. Men till slut tänds ljuset igen och ridån går ihop för att omedelbart öppnas igen och det är dags för det man ville se."

Så tänker jag plötsligt: vad ska detta vara bra för? Varför skriver jag om hur det går till att gå på bio?
Funderar en stund och kommer inte fram till någonting.
Lika bra att lägga av och försöka komma på något bättre imorgon... Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar