fredag 18 januari 2013

Frågvis tjej i Härnösand.

Var  ligger Härnösand?
I tre dagar har jag blivit uppringd därifrån. Det är några frågvisa människor som ställer frågor om mitt kollektivtrafikbehov.
Jag gillar inte dessa enkäter, där man ska svara på idiotiska frågor som är helt ointressanta.
Min metod att få slut på frågandet, det är att ställa motfrågor. Men först ber jag utfrågaren att återkomma senare eller en annan dag. Jag trodde att det skulle funka här, men undersökarna i Härnösand har tydligen strikta order att alla namn som har kommit upp i deras dator, de ska utfrågas! Så de ringer igen och igen. Till slut orkade jag inte mer, jag sa bara "Kör igång med frågorna, så vi blir färdiga någon gång. Vem betalar den här undersökningen, förresten?"
Tjejen i Härnösand svarade att det var "regiontrafiken" som betalade. "Va? Kan regiontrafiken betala räkningar?" undrade jag, men det hade hon inget riktigt bra svar på.
Hon frågade hur ofta jag åkte med Skånetrafiken, om det var bekvämt, om jag visste var man köper biljett, bla, bla, bla...
"Nej, var köper man biljett?" sa jag. Det visste hon inte.
Jag frågade också varför hon ville att jag skulle svara på frågorna, när hon märkte att jag inte var ett dugg intresserad av regiontrafiken.
"Jag åker aldrig med dem", sa jag. "Hur ska jag då veta hur bekvämt det är? Vad tycker du själv? Är bussarna bekväma?"
Hon hade aldrig åkt med Skånetrafiken, sa hon.  Deras bussar finns inte i Härnösand.
"Jamen, jag har ju inte heller åkt med dem", sa jag. "Jag försökte en gång att ta en buss från Malmö till Limhamn, men jag hade ingen biljett, så jag fick inte åka. Och chaffisen hade inte tid att berätta var man köper biljett, för han hade sin tidtabell att tänka på."
Till slut skulle jag hålla med eller ta avstånd från en mängd påståenden.
"Jag säger Vet ej på samtliga", sa jag. "Det är bara att kryssa i alla rutorna, så är vi klara!"
"Ja, då får jag tacka för din medverkan", sa tjejen i Härnösand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar