onsdag 16 januari 2013

Får man vistas utomhus?

Minus 9 grader i Malmö denna morgon.
Kan det bli så kallt? Får man gå ut?
Hur länge kan man vistas utomhus i denna kyla?
Och hur länge dröjer det tills vi får normala temperaturer igen?
Här i Malmö borde det väl vara plus 9 grader i mitten av januari?
Men tittar man på långtidsprognosen, så kommer det att bli ännu kallare den närmsta tiden!
Tvåsiffrigt kallt! Snön ligger kvar på marken!
Jag kan inte minnas när vi senast hade dylika temperaturer i Skåne.
Men kolla yr.no – det är den bästa vädersajten! Där kan du se prognoser för de kommande tio dagarna i Malmö eller var du nu befinner dig. Och nästan alltid stämmer de.
Jag begriper inte hur norrmännen kan åstadkomma så träffsäkra prognoser som de faktiskt gör. Vad har de som inte SMHI har? Hur kan man i Oslo veta mer om hur vädret ska bli i Malmö än vad man gissar på de svenska väderkontoren?
Men jag vet ju hur det kan gå till på en svensk väderstation, för det var på en sådan jag gjorde lumpen en gång i tiden. Jag har berättat det här förut, men det tillkommer nya läsare hela tiden, så jag drar en snabbis en gång till:
Jag tjänstgjorde på F14 i Halmstad. Där fanns en väderstation som bemannades av en militär meteorolog, en civilanställd assistent samt ett antal värnpliktiga väderobservatörer. Vi utbildades på Väderskolan i Kalmar innan vi fick våra passcheman som vi sedan följde. Ibland jobbade vi på nätterna, ibland på dagtid och annars var vi lediga.
En måndagskväll råkade jag kasta en blick på teven hemma hos mina föräldrar, när vädergubben pekade på Halmstad och sa att här hade vi dagens högsta sommartemperatur!
–Mina siffror! tänkte jag. Det var ju jag som hade läst av termometrarna hela dagen och skickat in siffrorna varje timme.
Och så tänkte jag att jag kunde ju göra Halmstad till varmast i landet hela veckan! Det var bara att kolla obsarna som hela tiden kom in via teleprinter. Jag kollade och höjde mina siffror så att de låg en halv grad över den högsta som kom in.
Och hela veckan stod det en meteorolog i teven som berättade att Halmstad var varmast i landet!
Tyvärr skulle jag gå nattpass veckan därpå, så det blev bara en vecka i rampljuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar