måndag 31 maj 2010

Ska ut och cykla.

Egentligen har jag inte tid att sitta här.
Jag borde vara ute på dagens cykeltur. Jag cyklar istället för att promenera med stavar eller jogga med tidtagarur.
Med cykel får man se och uppleva mycket mer. Man kommer mycket längre på en timmes cykelrunda än om man går lika länge. Och jogga i en timme, det finns det väl ingen som orkar?
Nä, cykeln ska det vara.
Enda problemet är att Malmö alltid har motvind. Åt vilket håll man än cyklar.
Å andra sidan finns här inga uppförsbackar. Men inga nerförsbackar heller.
För bara ett par år sedan kunde jag komma ut på rena rama bonnalandet efter bara tio minuters trampande hemifrån Rosenvång. Jag styrde iväg mot vattentornet borta vid Kroksbäck och det gick smala grusvägar tvärs över åkrarna ända ner mot Vellinge och längre ändå. Nu finns det inte en chans att komma med cykel förbi vattentornet. Det har blivit arenor, parkeringsplatser, gigantiska husbyggen, motorvägar, grävmaskiner, lastbilar och asfalt överallt. Det går inte att komma förbi med cykel.
Men man kan ta andra turer.
Och i värsta fall behöver man inte trampa längre än till puben i Limhamn och sitta där med en öl i en halvtimme eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar