måndag 17 maj 2010

Planetens sämsta hobby.

För ett antal år sedan läste jag en artikel om några halvgamla typer som var helt besatta av att samla på bilnummer. Bilnummer är halländska och betyder registreringssiffror på bilens nummerskylt.
De här samlarna skulle med egna ögon se en komplett serie från nummer 001 till 999. Men de måste se dem i tur och ordning, alltså först 001, därefter 002 och sedan 003. Och sen fortsätta tills de slutligen hade sett nummer efter nummer i rätt ordning.
Jag tyckte det verkade vara en konstig hobby. De här kisarna hade tydligen inget annat att göra, för de tillbringade massor av tid på parkeringsplatser utanför shoppinggallerior och andra ställen där det fanns gott om bilar.
Jag läste och undrade om detta var skämt eller allvar. Men sen dök det upp inslag på någon tevekanal som berättade om samma sak. Fågelskådare är ju sedan länge en respekterad grupp nördar, nu ville the platewatchers ha samma status.
Några dagar senare såg jag en nummerskylt med 001. Och utan att veta varför började jag spana efter 002. Samma dag, på hemväg från jobbet, dök den upp i en bilkö. Och då började jag hålla koll efter 003. Nu var jag fast i denna idiotiska hobby.
Idag letar jag efter 284. Det har gått minst tre år sedan jag började och ibland tar det ett par veckor mellan de rätta plåtarna. Då är jag beredd att lägga av, men så bara står det en gammal Volvo på en tvärgata hemma i villaområdet med de rätta siffrorna och jag är igång igen...
Under sommarhalvåret gör jag gärna långa cykelturer i olika områden och jag väljer då gator där det får parkeras bilar i rader, jag cyklar utmed P-platser utanför stora hyreshus, jag tar en sväng på den stora ICA-butikens parkering och så vidare.
Jag håller alltså på att bli galen.
Och jag vet inte hur man kommer ut ur detta beroende.
Jag vet att andra håller på med samma sak, men jag känner ingen som har vågat berätta om det. Själv har jag aldrig sagt något till någon om min befängda situation.
283:an stod på en sidogata som jag råkade cykla på idag. 284:an vet jag att jag har sett inte långt hemifrån på min egen gata. Nu gäller det bara att kolla om den står kvar nästa gång jag är ute. Idag fanns den inte på sin vanliga plats, men den kommer nog snart tillbaka på plats igen.
Och sen är det dags för 285.
Finns det någon som vet hur man kommer upp ur det här träsket? Finns det hjälp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar