lördag 9 januari 2010

Nu räcker det med helgdagar!

Jag trodde det var färdigt nu, färdigt med alla dessa helgdagar som förvandlar en vanlig onsdag till en söndag och får veckan att bli tre dagar lång istället för sju.
Det är värst vid jul och nyår, för då är det så många dagar som förvandlas. Påsken är lättare, för där är det ju bara fredagen som blir söndag. Ja, och så annandagen förstås.
Men det där med påsk är hyfsat enkelt att lära sig. Med jul och nyår är det ju olika dagar år från år som blir röda i almanackan.
Och nu är det bara Trettondagen kvar... trodde jag. Men nu ser jag att den har vi redan haft, i onsdags den 6 januari...! Ja, jag tyckte väl att det kändes lite konstigt i onsdags! Morgontidningen låg inte i brevlådan, där borde jag ha reagerat! Men jag trodde den var försenad och gick iväg till macken och köpte en kvällstidning. Kvällstidningarna nuförtiden kommer ut varje dag året runt.
Så var det inte förr. Då fick man nöja sig med Helgens Nyheter, som fanns att köpa i kiosken alla röda dagar om året. Och det var en tidning där nyheterna var påhittade långt i förväg, för Helgens Nyheter trycktes flera dagar innan den kom ut. Den hade inte samma distributionsvägar som de vanliga tabloiderna, så den måste ligga klar på tryckeriet i god tid. Och därför blev det nyheter som SKOGSBRÄNDERNA ÖKAR och KUNGEN AV NORGE GILLAR SLALOM. Den sorten, alltså. För många läsare, de flesta, var sådana saker faktiskt nyheter, även om de inte brydde sig.
Till slut upptäckte de vanliga kvällstidningarna att läsarna vill läsa tidningen även på helgdagar, så de slutade med sin helgdagstorka och hjälpte därmed till att förvilla oss som aldrig fattar när det är dags för t ex en onsdag att vara en söndag.
Men nu kan vi ta det lugnt ända till påsk! Och då är det bara fredagen och måndagen som blir söndagar. Precis som vanligt, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar