tisdag 26 januari 2010

Kylan... och annat väder.

Hur länge ska vi behöva stå ut med minusgraderna?
Minus 10 i Malmö i morse. Minns inte när vi senast hade det så kallt.
Men det är väl klimatförändringarna. Det som höll på att ge oss högre och högre temperaturer verkar nu ha förändrats till att ge oss lägre temperaturer.

När jag gjorde lumpen en gång i tiden, blev jag utbildad till Väderbiträde i Kalmar och sen blev det tjänstgöring i Halmstad. Vi på väderstationen körde vårt eget race, vi lät oss inte luras iväg på några militära övningar och befälen visste aldrig var de hade oss. Var vi inte i tjänst på väderstationen, så rymde vi hem med hjälp av permissedlar som meteorologen skrev under och ringde telefonen hemma, så svarade vi inte. Vi visste nämligen när det var skarpa övningar som alla tvingades deltaga i, även de med permission. Killarna på signalexpeditionen, som låg bredvid väderkontoret, fick nämligen info så att de kunde slå på larmet som hördes över hela flottiljen. Och de berättade för oss innan det var dags. Jag hann utanför grindarna och sen låg jag hemma och sov, när övriga rekryter marscherade två mil med tung packning. Jag smet på liknande sätt från varje övning under 10 månader.

Och jag fuskade också. En måndagskväll, när jag var hemma, såg jag på teven en meteorolog som berättade om hur vädret hade varit denna dag. Och så pekade han på Halmstad och sa att här var det varmast i landet. Wow! tänkte jag. Det är ju min siffra han pekar på. Det var ju jag som hade kollat termometern och skickat in hela obsen till SMHI!
Resten av veckan kollade jag alla inkommande temperaturer varje timme och timmen efter plussade jag på min egen mätning så mycket att vi var varmast i landet. Varje vardag hela veckan gick jag dagpass och varje dag fick jag se en meteorolog i teverutan som berättade att Halmstad var varmast!

Jag tyckte själv att jag gjorde en god gärning för turistindustrin i stan. Men jag vågade naturligtvis inte nämna ett ljud om min verksamhet för en enda kotte.
Jag förmodar att det numera är preskriberat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar