torsdag 28 januari 2010

Min nästa bok

Igår kväll träffade jag ett gäng musiker på en releasefest.
Den nya plattan som alltså skulle releasas visade sig vara klar för distribution redan för ett år sedan. Den fanns inspelad, mixad och klar i januari 2009 och av olika skäl hade den fått ligga och vänta på utgivning.
–Det är likadant med min nästa bok, kunde jag drämma till med, för att få lite uppmärksamhet. Och så fick jag berätta hur det kom sig att en färdigskriven bok kunde bli liggande i ett helt år. I mitt fall hade förlaget redan sina utgivningsplaner spikade, när de bestämde sig för att ge ut min bok. Och ett bokförlags planer ruckar man inte på. Tydligen.

Men i oktober smäller det. Och då kan du få läsa om mina märkliga möten med ett stort antal kända personer. Kändisar, alltså.
Eller vad sägs om Isabella Rossellini, Keith Richards (och hans farsa!), Kalle Sändare, Ernst-Hugo Järegård, The Who, Bill Haley, Willie Nelson, Andy Warhol, Prince, Cliff Richard och ett helt gäng till.

Ibland blev dessa möten lite pinsamma. Man kan säga att jag gjorde bort mig.
Men ibland blev det riktigt trevligt.
Att jobba med Kalle Sändare i en studio, var t ex en upplevelse. Har man lyssnat på alla hans plattor med telefonbus, som jag, då blev det en helt ny dimension att studera hur han styrde samtalen med hjälp av både improvisationer och anteckningar. När ljudteknikern skulle justera sina inställningar på mixerbordet, behövde han ett samtal att jobba med. Då sa jag till Kalle att vi kunde ringa hem till min fru och prata lite med henne. Så fick det bli. Och när Blondinen svarade, gick Kalle igång med att han ringde från IKEA och ville ha tillbaka katalogen som jag hade fått låna. Hur det gick sedan, denna dag i inspelningsstudion med Kalle Sändare, det får du läsa i boken. Kolla din bokhandlare i oktober!

På tal om kändisar: Per Gessle har gått med i Facebook. Och igår utnämnde han där denna blogg till "landets bästa". Jag har alltid tyckt att Gessle har ett ovanligt gott omdöme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar