lördag 2 mars 2013

Möte i natten.

Följande text är en kortversion av ett kapitel i min bok "Mina möten med de kända", (Roos & Tegnér) som finns bl a hos nätbokhandlarna.

"Inne i den ödsliga lokalen fanns bara ett litet bord och en soffa, där det satt en mörkhyad skönhet. Hon log och sa ´Hi´. Jag hejade tillbaka och undrade var jag hade hamnat Det var tyst, halvskumt och hela situationen kändes underlig.
Jag bara stod där, skönheten bara satt där och tiden bara gick.
Några gånger log vi mot varandra och jag undrade om hon var lika frågande om vad som skulle hända härnäst, som jag var.
Jag kom på att jag kanske borde sätta mig i soffan och försöka prata om något vad som helst med henne. Så jag tog några steg i hennes riktning och hon log och jag log och slog mig ner.
Då såg jag vem hon var: det var ju Sheila E!
Var detta möjligt? Satt jag i en soffa med en av de för tillfället hetaste amerikanska poptjejerna? Hon såg att jag var konfunderad och leendet, med en massa vita tänder, blev bredare och bredare. Jag skulle just fråga henne om hon var kvällens överraskning på nattklubben, då det hände något nytt.
Plötsligt öppnades en stor järndörr rakt ut mot en bakgata, där jag såg en ensam gatlykta lysa upp en lång vit Lincoln limousin.
En kostymklädd svart jätte, stor som en sumobrottare, öppnade en dörr på bilen och ut kom en kort mörk kille, inte större än en pojklagsspelare. Den lille tittade nyfiket på mig och hejade med ett stort brett leende fyllt av bländvita tänder, sen gick han fram till Sheila och gav henne en kram.
Sumobrottaren tittade misstänksamt på mig, men han sa ingenting.
Och jag började begripa vad det handlade om. Jag var i ett rum backstage på Daily News tillsammans med Sheila E och – Prince!
Så småningom kom min vän nöjeschefen samt två servitörer som bar på champagneflaskor och höga glas. Flaskorna korkades upp, vi drack och skålade och pratade om plattan som Prince höll på att spela in. Klockan blev mer och mer och till slut var det dags för de båda världsstjärnorna att göra sin oannonserade spelning inför en häpen publik, som snabbt befann sig i ett lyckorus.
Dagen efter skulle jag upp tidigt inför ett viktigt kundmöte, så jag tackade nöjeschefen för besöket och lämnade det nya innestället i Kungsan redan i andra låten. Han trodde inte sina ögon. ´Ska du inte kolla dem´, sa han. ´Detta är ju en världssensation!´ Men jag tänkte på  kundmötet, så jag gick ut i natten och vandrade mot hotellet.
Löpsedlarna var givna dagen efter.
´Allt om PRINCE och Sheila E:s HEMLIGA spelning i Stockholm´.
-´Man skulle vara på Daily´s i natt´, sa en av kollegerna i en kaffepaus under kundmötet.
-´Jag var där´, sa jag. ´Men jag gick när de började spela. Jag drack champagne med dem och snackade en stund med Prince om hans nya platta. Backstage, alltså´.
-´Hahaha! Backstage med Prince! Det där kan du ju försöka med hemma i Malmö! Nu jobbar vi!´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar