tisdag 12 mars 2013

Spotify upphör aldrig att förvåna.

Jag vet egentligen inte varför jag plötsligt fick för mig att lägga en lista med de bästa låtarna med och av Doug Sahm på Spotify. Varför? Nä, jag begriper det inte.
Speciellt som det finns fantastiska samlingsplattor med Doug Sahm.
Den bästa heter "The San Antonio Hipster" och är sammanställd av Lennart Persson, legendarisk skivhandlare i Malmö, som vi som var hans kunder saknar. CD:n har 21 knäckande låtar och som ett extra plus: den bästa text om Doug Sahm som någonsin har skrivits. Författaren är naturligtvis Mats Olsson.
Varför kunde jag inte nöja mig med denna guldklimp i skivsamlingen? Därför att den saknar flera av Doug Sahms senaste låtar. Jag ville ha en modern lista.
Så jag satte igång med att välja låtar och hade snart en fin mix av gammalt och nytt.
Det började lite kryckigt, förstås. Den första låten jag skrev in, "Wasted Days And Wasted Nights", uppgavs icke finnas i Spotifys arkiv. Jag tog ett par andra låtar och fick samma svar. Låtarna fanns inte. Och så har man hört gång efter gång att Spotify har allt...!?
Det slog mig då att den lilla datorn kanske var felkopplad eller i behov av genomgång av något slag. Jag vet inte, jag begriper mig inte på datorer. Men jag gick upp till vår stora dator på våningen ovanför och letade upp Spotify-knappen. Sen skrev jag in samma låtar som tidigare.
Nu fanns de där och jag kunde snabbt få ihop en lista med kanonlåtar. Jag vet, för jag provade sen om det gick att lyssna på. Jag slängde in ett par Mavericks-låtar också, varför vet jag inte. Sannolikt för att alltihop var ett experiment.
Och nu inträffade också den första överraskningen.
Det tändes en markör på dataskärmen (jag vet inte vad det heter, men jag tror att alla fattar vad en markör är för något?) och när jag klickade på den, dök det upp en pratbubbla. Det fanns en liten rad som sa att repliken i pratbubblan kom från en gammal kompis i Halmstad. –Va? Är du inne på Spotify???
Hur kunde han veta detta? Hur gick det till? Är mina besök på Spotify en offentlig handling? Jag trodde min lista var min privata egendom?!
Men inte nog med detta. När jag i morse öppnade datorn, fanns där ett meddelande från en berömd reklamfotograf i Malmö, som påstod att han gillade min Doug Sahm-lista och för att markera detta på ett så tydligt sätt som möjligt, hade han lagt den på en länk som öppnade listan och visade bilder på alla plattor där låtarna fanns!
Jag vet inte om detta är bra eller dåligt. Jag blir inte klok på Spotify.
Och allra konstigast är de reklamspottar som dyker upp då och då och alldeles förstör stämningen som musiken skapar.
Nä, Spotify är nog inget för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar