tisdag 30 oktober 2012

Större än Ullared.


Nu har jag varit på Emporia.
Det består bara av en väldig massa butiker, några kaffebarer och några lokaler som väl skall föreställa restauranger av olika sorter. Ja, jag såg förresten bara en restaurang och den saknade all information om vad man kan äta där. Gästerna får stå i kö tills de kommer fram till disken där de får veta vad man kan beställa. Inte ens dagens rätt kunde jag upptäcka i anslutning till restaurangen, vars namn jag inte lade på minnet. Och det ska finnas fler matställen, men jag vägrade efter 1 1/2 timme att fortsätta irra omkring inne på Emporias konsumtionsstråk.
Blondinen får ta sallskap med någon väninna nästa gång.
Emporia är stort, ja gigantiskt . Mycket större och speciellt mycket dyrare än GeKås i Ullared.
Konstigt nog finns det inga trafikskyltar som tydligt visar hur man ska köra för att komma in till de olika P-platserna. Man får gissa. Och man får ta en liten biljett som hoppar ut ur en automat när man trycker på en knapp. Detta låter inte så märkligt – men hör här: på biljetten finns ditt bilnummer tryckt tydligt och fint!
Jag stirrade tre gånger på biljetten, men kunde inte räkna ut hur de hade fått in våra  tre bokstäver och tre siffror. Hur i helskotta går det till? Ska man misstänka att någon har varit i Las Vegas och köpt ett trollerinummer?
Sitter Labero i styrelsen?
Inne i varuhuset kan man promenera runt hur länge som helst i tjusig plastmiljö utan att veta exakt var man är. Rulltrappor går upp och ned till olika plan, men inga skyltar talar om vilken våning du är på. Kunderna åker iväg och hamnar på olika våningar varenda gång och letar hela tiden efter något.
Det är stort men trångt. I nästa vecka är det nog bara stort.
När alla nyfikna har sett Emporia, så stannar de nog inne i stan.
Själv har jag sett cirka halva och ska väl åka dit en gång till. Sen får det räcka.
Då ska jag titta på leksaksbutiken Hamley´s, som man alltid besöker när man är i London. Nu finns den i Malmö också.
Allting verkar genomtänkt. Två apotek ligger strax intill Systembolaget. 
Nu har jag varit där en gång och jag tror att jag har nedre planet kvar att vandra runt i.
Det består nog bara av en väldig massa butiker, det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar