tisdag 9 oktober 2012

Har det hänt nåt?

Varje gång jag ska blogga sitter jag här och undrar vad jag ska skriva om.
Jag vet inte förrän jag har börjat. I det här fallet vet jag ännu inte vad texten kommer att handla om.
Det roliga med att blogga är ju att man kan skriva om precis vad som helst. Ingen kan lägga sig  i, ingen vill ändra på någon formulering, ingen utöver mig själv har något att säga till om.

Jag kan därför, här och nu, kasta in en åsikt om dagens moderna förpackningar som detaljhandeln använder för att sälja sina varor i. De är ju näst intill omöjliga att öppna! Ostar, plastflaskor med bubbelvatten, pastakartonger och allt annat som jag har förträngt nu, kräver en verktygslåda för att man ska komma in till produkterna. Plasten suger sig fast i bakomliggande pappkartong eller en annan sorts plast. Som CD-skivor, där plastboxen som innehåller skivan man vill åt, ligger fastångad under gladpack eller vad det kan heta. Man behöver en vass kniv för att komma in under den tunna plasten som skyddar den tjocka. Är det nödvändigt med alla förpackningar som omger förpackningar? Är det inte ett brott mot miljön?
För en liten stund sedan hade jag inte en aning om att jag skulle skriva om detta.

Eller varför måste Radio Kristianstad ha en så stark sändare att den slår ut Radio Malmöhus varje gång man sitter i bilen och byter gata. Mitt i en mening, som i och för sig sällan innehåller något viktigt eller vettigt, försvinner den käcka tjejen på Malmöhus och istället hör man en mansröst från Österlen prata goja om höstsådden. Kan man inte strypa effekten på Kristianstadssändaren eller ge Malmöhussändaren lite bättre kräm?
Hur jag kom in på detta, det vet jag inte.

Men det leder till en annan radiofråga, som jag har tagit upp förut men aldrig fått något svar på.
Ja, det är det där med den finska timmen varje vardag, som kommer in och stryper P4-kanalen.
Jag missunnar inte våra finska vänner denna möjlighet att lyssna på radio. Det jag inte förstår är varför just det finska språket får en hel timme på bästa sändningstid.
Tänk efter: det är väl minst 40 år sedan det vällde in finsk arbetskraft till svenska industriorter. Numera kommer det väl inte så många? Och nu borde väl de som kom ha hunnit lära sig svenska?
Numera är det väl helt andra grupper än de finska som växer i storlek. Varför får inte dessa något program på respektive språk? Det bör väl gå att samla alla olika språk på en speciell SR International-frekvens som kan vara igång 24 timmar om dygnet? Och så kan vi som inte begriper ett ord finska slippa detta språk på P4. Det är förresten samma sak med barnradioprogrammen, som kommer in och puttar undan vuxenprogrammen på P4. Ge ungarna en egen radiofrekvens!
Nu får det vara nog för idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar