fredag 26 oktober 2012

Den Kungliga Veckotidningen!

Fick av en händelse syn på en veckotidning som jag aldrig hade bläddrat i förut.
Svensk Damtidning hette den. En fantastisk tidning, om än totalt obegriplig för mig som inte är det minsta intresserad av kungligheter och kanske i grund och botten inte förstår vad vi ska ha dem till?
Men i den här tidningen får tydligen alla som är nyfikna på prinsessor och olika sorters prinsar veta vad dessa onaturliga människor har för sig.
Damtidningen drar till med feta rubriker redan på framsidan. Numret jag fick syn på hade en bild på en alldeles vanlig liten baby och den för mig svårtolkade rubriken "Familjens privata höstmys på Haga SÖT-CHOCK!" Vad detta betyder har jag inte lyckats komma fram till. Är det möjligen en artikel inne i tidningen som berättar om att en familj firade höstens ankomst med för mycket intag av sötsaker och därmed chockskadades? Men vem är ungen? Vet alla som läser damtidningen detta? I ena hörnet på tidningens framsida står det ett flinande par, som har fått dela utrymme med en annan rubrik, vilken lyder "Stort kungligt BRÖLLOPS-EXTRA från Luxemburg". Det flinande paret har dessutom fått en egen rubrik lagd tvärsöver tjejens byst: "10 sidor". På babyns högra axel står det av någon anledning "Victoria & Daniel" och längre ned på sidan har man lagt en lista med lockbeten, som ska dra in läsarna i tidningen, t ex "Vigseln", "Juvelerna", "Klänningarna" och "Gästerna". Klart man blir nyfiken?
Går man in och bläddrar får man veta allt om ett kungligt bröllop i Luxemburg, där bruden visade sig i en klänning med "50 000 pärlor och 90 meter spets". Det svenska paret från framsidan visas här också, fortfarande med samma bländvita leenden.
Jag bläddrar vidare och får massor av intressant information: "Drottning Silvia är inte rädd för att be om hjälp. På väg in i katedralen frågade hon artigt efter sin plats." "Stackars drottning Anne-Marie, hon slog huvudet i biltaket när hon skulle kliva ur bilen. Den chica hatten hamnade på sned."
Längre in i tidningen får jag förklaringen till babyn på framsidan. Hon heter Estelle och är dotter till det evigt leende paret. Om jag orkar får jag också veta vilka frisörer som har kungligheter som kunder. Jag orkar inte, men medger att rubriken "De kungliga löshåren bakas i ugn" nästan får mig att läsa om detta. Prinsessan Laurentien av Holland, vem nu detta är, har förresten ny frisyr, som har blivit omtvistad om man ska tro damtidningen. Och prinsessornas nya älsklingsfärg är nu för tillfället grönt, meddelas i en annan artikel, som kompletteras med bildbevis.
Ja, det var en upplevelse att få bläddra i ett nummer av den kungliga veckotidningen.
Nu tror jag att jag vet vad vi ska ha kungahusen till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar