tisdag 23 oktober 2012

Omringad som i Homeland

Jag sitter vid datorn i ett rum där jag är omringad av hantverkare.
Dessa skickliga karlar ska få samtliga värmelement i villan att avge den värme de är avsedda för.
Ett par av dem har motsatt sig detta. Varenda vinter de senaste 4-5 åren har vi fått undvika dessa rum för att slippa frysa häckarna av oss.
Nu sitter jag här och når knappt fram med fingrarna till tangentbordet, för alla prylar som låg på fönsterkarmen har nu flyttats över till skrivbordet och nästan täckt allt som har med datorn att göra. Den syns knappt. Rörmokaren som kryper omkring under fönstret bankar emellanåt på elementet för att få kontakt med en annan rörmokare, som befinner sig i källaren vid värmepumpen, och denne tar då fram sin mobil och ringer upp kollegan i mitt arbetsrum.
–Ja, det låter fint här nu, säger denne. Det hörs att det rinner på, men det är inte samma tryck som i de andra rummen.
Vad kan man göra åt detta undrar jag och känner mig glad över att jag inte valde rörmokare som yrke.
Tänk att komma hem till folk, ställa till en jädrans röra i alla rum de har, banka och lufta, vrida och vända, byta slangar, dra åt muttrar, köra iväg mitt i arbetet till en butik som säljer muttrar och slangar som behövs men inte finns i väskan... jisses, vilket jobb!
Jag hade tänkt att skriva något om den pågående serien Homeland, en TV-såpa som håller mig vaken ända tills sista bildrutan, trots att avsnitten inte börjar förrän kl. 22:00.
Har man sett något mer spännande på TV? Är det någon som kan räkna ut hur de ska fylla tio avsnitt till, nu när det verkar som om alla trådar håller på att nystas ihop och slutet är nära för hjälten som egentligen är skurken nummer ett, den värsta av dem alla man har sett på TV någonsin och om nu börjar bli omringad utan att han vet om det?
Homeland ger mig hjärtklappning och får mig att svettas. Har det gjorts någon bättre TV-serie? Ta alla stora titlar och jämför!
MASH var bra en gång i tiden, rolig men inte trovärdig. De flesta rollerna var kariktatyrer, inga personer att ta på allvar. Men de var roliga. MASH visas fortfarande på två svenska reklamkanaler och man kan fortfarande roas av Alan Alda & Co.
Sopranos kändes nästan äkta och var spännande. Kanske den serie jag har tyckt bäst om, fram tills Homeland kom och fick allt annat att blekna.
Rörmokarna får det att bubbla i elementen, blobbblippblipp säger rören. Jag når knappt fram till tangenterna och känner mig omringad. Kan inte koncentrera mig och kommer inte på några andra TV-såpor som är värda att nämnas. Dallas, Falcon Crest, Varuhuset, Rederiet och allt vad de hette var färgglada sagor för vuxna som följdes av en massa andra serier. De flesta har man glömt bort.
Men Homeland och rörmokarna kommer jag att minns länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar